امیر جافری از تیم لاک

سال 94 با اعضای تیم لاک در شرایطی به حوزه آی تی ورود کردیم که اطلاعات خوبی از وضعیت آی تی در شهرستان خرم آباد نداشتیم، با برخی شرکت های معروف از جمله بهار رایانه و سیگنال رایانه آشنا بودیم؛ اما در حوزه نرم افزاری به هیچ وجه فکر نمی کردیم تیم یا شرکت خوبی در حال فعالیت باشد. بعدا به خاطر ارتباطی که با دوستان کامپیوتر دانشگاه لرستان داشتیم، متوجه شدیم که برخی از فارغ التحصیلان همین رشته به تنهایی یا به صورت تیمی در حال فعالیت هستند. در اون زمان #حلقه_گمشده فضای آی تی عدم ارتباط مستمر بین شرکت ها و فعالین حوزه آی تی و علاقه مندان این حوزه بود. وجود ارتباط بین شرکت ها، فعالین و علاقه مندان حوزه آی تی چندین #مزیت دارد که در ادامه به آن ها اشاره میکنم:

• شرکت ها با شناخت پتانسیل یکدیگر می توانند تصمیم های بهتری برای ادامه فعالیت هایشان اخذ کنند.
• با توجه به میزان رقابت و بزرگی بازار، برخی شرکت ها میتوانند با یکدیگر شراکت کرده و هم افزایی کنند.
• میزان رقابت بین شرکت ها بیشتر می شود.
• علاقه مندان این حوزه می توانند، جذب تیم ها یا شرکت ها شده و یا با شناخت نسبت به فضای کاری تصمیم به تیم سازی بگیرند.
• این ارتباط باعث رفاقتی بین شرکت ها شده و در صورت بروز مشکل به یکدیگر کمک می کنند.
• شناخت شرکت ها و فعالین باعث جذب پروژه ها و اعتبارات بیشتری برای هر یک از آنها می شود.

زمانی که بین فعالین حوزه آی تی و علاقه مندان این حوزه ارتباط برقرار میشود، این حوزه به رشد خود ادامه داده و اکوسیستمی فعال و پویا می سازد؛ اما عدم این ارتباط باعث خروج بسیاری از استعدادهای این حوزه از استان می شود. از همه مهم تر اینکه حوزه آی تی بستری فوق العاده است که مرز و محدودیتی ندارد و تقریبا تمام فعالین در رشته های دیگر می توانند از آن برای رشد کسب و کارشان استفاده کنند، و این فقط در صورتی میسر است که ارتباطی مستمر و مناسب بین فعالین حوزه آی تی و علاقه مندان آن وجود داشته باشد.

اردیبهشت ماه سال 95 رویداد استارتاپ سیتی در شهرستان خرم آباد برگزار شد. در همین رویداد تیم لاک افتخار آشنایی با مهندس سینا حیدری را داشت، پس از این رویداد و صحبت هایی که با مهندس حیدری داشتیم، متوجه دغدغه های مشترکمان شدیم. ایشان نیز معتقد بودند که کلید رشد آی تی وجود ارتباط مستمر بین فعالین این حوزه است. در شهریور سال 95 در راستای همین دغدغه و با همت ایشان و سایر دوستان راغب، برای اولین بار #رویداد_همفکر به میزبانی آموزشگاه زرافزا برگزار شد. شروع رویداد همفکر، نقطه عطفی برای آی تی شهرستان خرم آباد (برای آی تی استان لرستان) بوده و هست. این رویداد از ابتدا با بازخوردهای مثبت و منفی مختلفی روبه رو بوده است. در یک سالی که از شروع همفکر خرم آباد می گذرد، تقریبا همه توافق داریم که دستاورد های این رویداد بسیار مثبت بوده است و از آن استفاده کرده ایم. من معتقدم که این رویداد شروعی بر شکل گیری اکوسیستم آی تی لرستان است. این رویداد با قالبی فوق العاده #ساده و #صمیمی بستری فوق العاده برای شبکه سازی و همدلی شرکت کنندگان است، #سادگی_همفکر و سهولت در برگزاری یکی از عوامل رشد و ثبات این رویداد است؛ (زمستان و پاییز با چایی و کافی میکس ، و بهار و تابستان با صرف آبمیوه خنک پذیرای دوستان بودیم. شیرینی هایی که خورده شد جای خود دارد!!!).
اکنون همفکر یک ساله شده است. ما با برگزاری هفتگی این رویداد ساده در حال انجام خدمتی به خود و این استان هستیم، از همه دوستانی که در این مدت کانون همفکر خرم آباد را با حضورشان گرم کرده اند، صمیمانه سپاسگزاریم و امیدوارم گرمای همفکر خرم آباد ادامه داشته باشد.
در اینجا از برخی دوستان صمیمانه تشکر می کنم از جمله اعضای تیم خودمان لاک، تیم افلاک دیتا، تیم کیو، تیم فینکس، تیم مبتکرین جوان، مهمانان گرامی و تمامی عزیزانی که در این رویداد شرکت کرده و خواهند کرد. (آقای حیدری که خودش برگزار کننده است)

 

امیر جافری از تیم لاک

 

در این مقاله چگونگی حفاظت از ایده هارا بررسی خواهیم کرد.

حفاظت از ایده ها

 

۱- نگران ایده های اولیه و خام نباشید!

دارایی فکری شماست که ارزشمند است و باید از آن محافظ کرد. دارایی فکری به دانش، اطلاعات و طرح های شما گفته می شود. بنابراین بین دارایی فکری و ایده ی خام فرق قایل شوید.
اول از خود بپرسید که آیا یک دارایی فکری دارید یا فقط یک خیال در سر می پروانید. تفاوت این دو ساده است. اگر مدت ها است که روی ایده خود کار کردید، می توانید آن را با جزییات بیان کنید، می توانید آن را به شکلی مستند نمایید، تبریک! شما صاحب دارایی فکری هستید. قدم های بعدی را انجام دهید.

 

۲- مالکیت فکری در ایران

کتاب “راهنمای مالکیت فکری برای کسب وکارهای تجاری“می تواند نقطه شروع خوبی باشد. علاوه بر آن به نهادهایی که حامی دارایی های فکری در ایران هستند مانند بنیادملی نخبگان، وزارت علوم، وزارت بهداشت، ستاد توسعه نانو، صندوق حمایت از پژوهشگران، انجمن علمی حقوق مالکیت فکری و امثال آن ها مراجعه کنید.

 

۳- مستندسازی دارایی فکری

مستند سازی می تواند به اشکال مختلف مانند نوشتن، نقاشی کردن، رسم کردن، ساختن، ضبط کردن، شبیه سازی و … انجام شود.


۴- نوع دارایی فکری

در ایران ۶ نوع دارایی فکری، اختراع، علامت تجاری، طرح های صنعتی، نشان مبدا جغرافیا، کپی رایت، اسرار تجاری مورد حمایت قانونی مالکیت فکری هستند.

 

۵- ثبت دارایی فکری

سازمان هایی که متولی مالکیت فکری در ایران هستند عبارتند از اداره کل مالکیت صنعتی، وزارت ارشاد، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت دفاع، وزارت آموزش و پروش، معاونت نظارت و برنامه ریزی راهبردی ریاست جمهور.

 

۶- اطلاع رسانی در حد نیاز

نیازی نیست تمام جزییات طرح خود را به همه بگویید. مثلا بخش های فنی برای یک سرمایه گذار معمولا جذاب و مهم نبوده و روی تصمیمات او تاثیر چندانی ندارد. پس نیازی نیست که اطلاعات فنی را در اختیار سرمایه گذار قرار دهید.

 

۷- محرمانه بودن

روی همه ی مستندات خود قید کنید محرمانه است. همه افرادی را که به نوع با دارایی های فکریتان مربوط می شوند را از محرمانه بودن اطلاعاتی که در اختیارشان قرار می دهید آگاه سازید. به آنها بگویید که حق واگذاری به دیگران را ندارند و این اطلاعات صرفا در اختیار آن ها است. در صورت لزوم قبل از ارائه دارایی فکری خود می توانید موافقتنامه عدم افشا با طرف مقابل امضا کنید.

 

۸- نقش مشاوره

حفاظت از دارایی فکری یک کار تخصصی و حرفه ای است. اگر واقعا چیزی با ارزش دارید، حتما به سراغ حرفه ای ها بروید. می دانم که هزینه دارد ولی این مورد را جدی بگیرید.


بسیار خوب، هنوز هم فقط یک ایده خام، مثلا ساختن پایگاه بر روی خورشید یا خودرو با ۱۶ چرخ دارید! سعی کنید ایده را تبدیل به یک دارایی فکری کنید تا قابل ثبت یا حتی فروختن باشد. بدین منظور جزییات بیشتری از ایده خود را مشخص کنید. (ایده را بپزید!)

درباره ایده تان بپرسید چرا، چگونه، چه وقت، چه کسی، کجا. و پاسخ ها و یافته های خود را مستند کنید. مثلا، اختراع جنبه های عملکردی یک ایده را نشان می دهد. نحوه ی رفتن و ساختن پایگاه بر روی خورشید را می توانید به صورت تصویر، نمودار، نوشته یا … نشان دهید. یا طرحی از یک ماشین ۱۶ چرخ را می توانید بکشید. (طرح های صنعتی) یک شعر یا مفهوم را می توانید بنویسید. (کپی رایت) یک رخداد را می توانید عکاسی کنید. (کپی رایت) یک ایده کسب و کار اینترنتی را می توانید در قالب مدل یا طرح کسب و کار تدوین نمایید. (اسرار تجاری) و اگر به هر دلیلی نمی خواهید یا نمی توانید بر روی ایدیتان کار کنید و به عنوان یک دارایی فکری آن را ثبت نمایید.

در این صورت پیشنهاد می کنم که ایده تان را جار بزنید! هر چه بیشتر بهتر بگونه ای که همگان بداند این ایده مال شما است. شما تنها فردی نیستید که این ایده به ذهنتان می رسد بنابراین دیر یا زود دیگری ایده ای مشابه آن را ارائه خواهد کرد حداقل اینطوری دلتان نمی سوزد که چرا ایده را مطرح نکردید و افتخارش به نام شما خواهد بود.

در رویدادها، جشنواره و همایش ها شرکت کنید. مقاله بنویسید. در روزنامه، رادیو، تلوزیون و خلاصه هرجا می توانید مصاحبه کنید. هر چه بیشتر بهتر.

سایت راه بیاندازید. در شبکه های اجتماعی مطرح کنید. در انجمن ها. آن را در بانک های ایده درج کنید.

هر چه می توانید از خود اثر به جا بگذارید که این ایده متعلق به شما است. با این کار دارید برای ایده تان بازاریابی می کنید و شاید کسی بخواهد آن را تبدیل به یک دارایی فکری کند و بدین ترتیب به دانش بشری کمک کردید.

در نهایت اگر هیچ اتفاقی نیافتد این کارها شما را مطرح تر می کند. به بهانه معرفی ایده، خودتان شناخته تر می شوید.

فعالیت هایی که برای بازاریابی ایده کردید، به نوعی بازاریابی برای خودتان می شود و بدین ترتیب احتمال گرفتن کارهای بعدی یا افزایش دستمزدتان بیشتر می گردد.

 

منبع: farsibiz.com

شاید تصور راه اندازی استارتاپ های بزرگ و موفق توسط زنان برایتان عجیب باشد و یا فکر کنید فقط مردان چنین کارهایی را انجام می دهند، ولی کسب و کارهای استارتاپی بزرگی وجود دارند که توسط زنان راه اندازی شده اند. برای شناخت این کسب و کارها تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

استارتاپ های بانوان

Homejoy

Homejoy توسط دو خواهر، آدورا و آرون چه‌اونگ، بنیان‌گذاری شده است که بهترین و به صرفه ترین روش برای همیشه تمیز نگه داشتن خانه است. این سرویس به مشتریان لیستی از نظافت‌چیان حرفه‌ایی ارائه می‌دهد و هزینه‌ایی معادل ۲۰ دلار در ساعت دارد. در Homejoy رضایت مشتریان تضمین شده است.

Wanelo

بنیانگذار آن دنا وارشا و سکایا وانلو است، Wanelo گوشی هوشمند شما را به فروشگاه دیجیتال تبدیل می‌کند. این برنامه اکنون متشکل از ۳۵۰۰۰۰ فروشگاه است و شما بوسیله آن می توانید هر چقد می خواهید خرید کنید.

Hitlist

Hitlist اپلیکیشنی است برای پس انداز پول که توسط گیلیان موریس راه‌اندازی شد و با استارتاپ TripCommon تلفیق شد، توسط این نرم افزار کاربران لیستی از آرزوهای خود را تهیه می کنند. پس از آنکه بلیط تعطیلات رویایی به بهای رقابتی نزدیک شد، شرکت پیامی برای کاربر ارسال می‌کند. شما می توانید از طریق شبکه های اجتماعی به آن ها ملحق شوید تا از نحوه ارتباط با آنها بیشتر مطلع شوید.

RealReal

موسس RealReal جولیا وین رایت که ارائه کننده‌های اجناس فوق‌العاده لوکس زنانه و مردانه در زمینه مد است، می‌باشد. خدمات اختصاصی سایت شامل پست رایگان از طریق کشتی یا تحویل درب منزل است. این استارتاپ 3ساله تاکنون میزبان بیش از ۳ میلیون خریدار و فروشنده بوده است. برخلاف دیگر سایت‌ها که پیش پرداخت هستند، RealReal هزینه‌ی کالا را پس از تحویل دریافت می کند.

Indinero

جسیکا ماه از بانیان و مدیر عامل indinero به افرادی که کسب و کار خود را به تازگی آغاز کرده اند کمک کی کند. کار این شرکت حمایت از موسساتی است که مدیریت تجارت های کلیدی را انجام می دهند، این امر شامل ثبت دادوستدها تا پرداخت‌ها می‌گردد. ماه خاطرنشان می‌کند که ما می‌خواستیم نحوه‌ی نگرش صاحبان تجارت را تغییر دهیم و به اموری در ورای تجارت آن‌ها رخ می‌دهد، رسیدگی کنیم.

Learnvest

مدیر و موسس این استارآپ، الکسا وون توبلس لرنوست است که منابع عظیمی را برای تسلط کاربران در برنامه‌ریزی‌های مالی تامین می‌کند. این برنامه، بودجه‌ایی مناسب و برنامه‌ایی متداول طبق هدف سبک زندگی منحصر به فرد هر کاربر ارائه می‌دهد. این برنامه داده‌ها و مقالات برگزیده‌ایی برای شناخت و خلق عادت‌های بهتر در دسترس کاربران قرار می‌دهد.

Polyvore

جس لی مدیر انجمن سایت مد و سبک زندگی Polyvore، کار خود را در قالب سرگرمی شروع کرد. مادامی که در گوگل بعنوان مدیر تولیدی فعالیت می کرد، خدماتی که اخیراً ارائه می‌شد او را وسوسه نمود و طی ایمیلی از پاشا صدری برای بهبود عملکرد سایت درخواست کمک نمود. سال‌ها بعد، لی در جایگاه مدیر و موسس پرافتخار شرکت قرار گرفت، همین امر موجب شد تا در زمره معدود رئسای اجرایی دره سیلیکون قرار بگیرد.

Skimm

دنیله ویسبرگ و کارلی زاکین دوستانی بودند که پس از فارغ‌التحصیلی Skimm را تاسیس کردند، Skimm یک خبرنامه‌ی پست الکترونیک روزانه‌ است که دو سال بعد از تاسیس، بالغ بر ۵۰۰۰۰۰ مشترک داشت و این تعداد درحال افزایش بود. این ایده در صدر اخبار، بالاتر از تیترهای مد و سیاست، و در سرمقاله‌ی روزنامه‌ها جای گرفت.

Traveling Spoon

در تعطیلات هیچ چیز بهتر از خوراک‌های محلی نیست. این ایده از سوی آشی ول و استف لورنس ارائه شد، مسافران را با تجربیات واقعی غذا و میزبانی در تمام کره‌ زمین روبرو می‌ساخت. الگوبرداری از بهترین غذاهای فرهنگی، از غذاهای خانگی تایلندی تا شام‌های مخصوص کشاورزان. این امر رویای جسورانه‌‌ایی در مورد غذا بود.

 

منبع : alamto.com

تعریف ریسک :

احتمال کم شدن سود واقعی سرمایه گذاری نسبت به سود پیش بینی شده را ریسک می گویند که در پی آن ممکن است همه یا بخشی از اصل سرمایه از دست برود.

ریسک پذیری کارآفرینان

ریسک پذیری از بارزترین ویژگیهای شخصیتی کارآفرینان به شمار می رود. شاید از دیدگاه خیلی ها ریسک پذیری به معنای پذیرفتن افراطی خطرات باشد، ولی کارآفرینان اغلب ریسک های متوسط و معتدل را پذیرا هستند. افراد محافظه کار ریسک های بسیار کم خطر را می پذیرند که سود کم ولی مطمئن را در پی دارد چرا که احتمال خطر و در پی آن سرزنش شدن از طرف سایرین بسیار کاهش می یابد. ولی افراد کارآفرین ریسک های متوسط را ترجیح می دهند چرا که مطمئن هستند تلاش هایشان موثر و نتیجه بخش خواهد بود.
ریسک تاثیر زیادی در کارآفرین شدن دارد و کار آفرین بعد از انتخاب هدف، تمامی سعی خود برای تحقق بخشیدن به آن را در برمیگیرد. میل چالش پذیری به بالا رفتن کیفیت وخدمات گروه کارآفرین می انجامد. گفتنی است که به دوری کردن از موقعیت های کم خطر و خیلی پر خطر که در آن چالشی وجود نداشته باشد را ریسک پذیری سنجیده گویند. کارآفرینان باید ریسک پذیر باشند تاایده هایشان به واقعیت تبدیل شود.

 

سطوح مختلف ریسک پذیری

1) سطح کارگری: باید با ریسک پذیری پایین ثبات را ارمغان آورد.
2) سطح مدیریتی: در این سطح فضای بیشتری جهت ریسک کردن هست ومدیر میتواند با اعمال تغییراتی، به شرطی که تاثیر آن بر کل مجموعه کم باشد تغییری در عملکرد ایجاد کند.
ـ كارآفرينان به طور كلي 4 نوع ريسك را مي پذيرند:

 

ريسك مالي

بيشتر كارآفرينان، سرمايه خود را از محل پس اندازها و اموال شخصي تامين مي كنند و در صورت شكست، آن را از دست مي دهند. كارآفرينان، خطر چنين ورشكستگي را مي پذيرند و بسياري از مردم از آن جا كه نمي خواهند و نمي توانند پس انداز، خانه، اموال و حقوق خود را به خطر بيندازند، در تاسيس كسب و كار و پذيرش مخاطرات آن نيز موفق نيستند.

 


ريسك شغلي

اين پرسش هميشه مطرح است كه اگر كارآفرين در فعاليت اقتصادي خويش شكست بخورد، آيا مي تواند شغلي براي خود پيدا كند يا به شغل پيشين باز گردد؟ چنين پديده اي، بزرگ ترين نگراني مديراني است كه مي خواهند يك شغل سازماني مطمئن با حقوق بالا و مزاياي عالي داشته باشند.


ريسك خانوادگي و اجتماعي

آغاز كسب و كار كارآفرينانه، زمان و انرژي زيادي مي طلبد در نتيجه اين تعهدات، كارآفرين ممكن است به واسطه ي تلاش عاشقانه ي خود، لطمات خانوادگي و اجتماعي مانند كمبودها و مشكلات ناشي از عدم حضور خود و تأثيرات آن روي نزديكان و عزيزانش را متحمل شود.

 

ريسك رواني

شايد بزرگ ترين ريسكي كه يك كارآفرين متحمل مي شود، ريسك سلامت روان باشد. ريسك پول، خانه، همسر، فرزند و دوستان را به نوعي مي توان تعديل نمود اما تنش هاي روحي، استرس، اضطراب و ساير عوامل رواني كه در نتيجه ي شروع و تداوم فعاليت كار آفرينانه بر كار آفرين عارض مي شود، داراي تأثيرات جبران ناپذيري ست.


بنابراين «كارآفريني» مستلزم ريسك بوده و منابع سازمان يا فرد كارآفرين، مدام در خطر باختن قرار دارند و اين زمان- زماني كه مقدمه پيروزي هاي بعدي قرار گيرد- جزئي از كارآفريني به حساب مي آيد. سودآوري، به عنوان يكي از نشانه هاي موفقيت افراد و سازمان هاي كارآفرين، از بازده بالا به دست مي آيد. در يك دنياي رقابتي، بازده بالا، مستلزم ريسك پذیری بالای کارآفرین است.

 

اشتراک موبایل
  1. شماره موبایل خود را وارد نمایید
    لطفا شماره موبایل خود را به صورت صحیح وارد نمایید.
  2. با عضويت در سامانه موبایلی لرنا می توانيد از خبرنامه های ایمیلی ، فراخوان ها و ساير امکانات سامانه موبایلی لرنا بهره مند شويد. پس هم اکنون عضو شوید!
اشتراک ایمیل
  1. ایمیل خود را وارد نمایید
    لطفا ایمیل خود را به صورت صحیح وارد نمایید.
  2. با عضويت در سامانه ایمیلی لرنا می توانيد از خبرنامه های ایمیلی ، فراخوان ها و ساير امکانات سامانه ایمیلی لرنا بهره مند شويد. پس هم اکنون عضو شوید!

مقالات

همفکر چگونه تاثیر گذار است؟

امیر جافری از تیم لاک سال ۹۴ با اعضای تیم لاک در شرایطی به حوزه آی تی...

چیزهایی که برای محافظت از ایده ها باید دانست

  در این مقاله چگونگی حفاظت از ایده هارا بررسی خواهیم کرد. ...

استارتاپ های موفق بانوان

شاید تصور راه اندازی استارتاپ های بزرگ و موفق توسط زنان برایتان عجیب باشد و ی...

ریسک های کارآفرینی

تعریف ریسک : احتمال کم شدن سود واقعی سرمایه گذاری نسبت به سود پیش ب...

تعریف کارآفرینی از دیدگاه هوارد استیونسن

کارآفرینی! یکی از جذاب ترین مباحث در حوزه کسب و ...

تعریف های مختلف استارتاپ

استارتاپ به چه معنی است؟ کدام نوع از کسب و کار استارتاپ نامیده می شوند؟ آیا ک...

چرا کسب‌و‌کارهای نوپا شکست می‌خورند؟

 در بیشتر مواقع شرکت های نوپا و کسب و کارهای تازه تاسیس شکست می‌خورند. یکی از...

گام های سه گانه راه‌اندازی وب سایت فروشگاه آنلاین

آیا به دنبال راهی هستید تا درآمد فروشگاه اینترنتی خود را افزایش دهید؟ این خوا...

دلایل شرکت در یک استارتاپ ویکند

در این مقاله میخواهیم دلایل شرکت در یک استارتاپ ...

MVP یک محصول نیست، بلکه یک فرآیند است

📍یک داستان همیشگی: یک تیم با یک ایده شروع می کند، ...

استارتاپ و اصطلاحات آن

استارتاپ به یک کسب‌و‌کار نوپا گفته می‌شود که با هدف پیدا کردن مدل کسب‌و‌کار ر...

سینا حیدری برگزار کننده همفکر خرم آباد : دمیدن انرژی به کالبد کارآفرینی لرستان

چند سالی که در سراسر کشور و به تبع آن در خرم آباد (لرستان) رویداد همفکر با هد...

همکاران لرنا

سینا حیدری

مدیر سایت

سمیرا قربانی نژاد

نویسنده سایت

فاطمه فلاح

نویسنده سایت

عاطفه فرضی

نویسنده سایت 

زینب محمدی

نویسنده سایت 

عاطفه خسروانی

نویسنده سایت

درباره ما

ما، مجموعه‌ای از فعالان استارت آپی و فناوری اطلاعات لرستان هستیم که Lorna.ir را برای کمک به رشد کارآفرینی و توسعه شرکت‌های نوپای فناوری در شهرهای لرستان بوجود آورده‌ایم.

لرنا تلاش می‌کند، با ایجاد شبکه‌ی ارتباطاتی و آموزشی گسترده؛ جوانان خلاق و پرانرژی شهر را به سمت کارآفرینی و راه‌اندازی شرکت‌های نوپای فناوری سوق دهد و برای اینکار از فعالیت‌های رسانه‌ای و برپایی رویدادهای متنوع کارآفرینی و فناوری بهره می‌برد.

تماس و همکاری

اگر علاقه‌مند به معرفی استارتاپ خود هستید، موقعیت شغلی در شرکت خود دارید، می‌خواهید نوشته‌تان را منتشر کنیم و یا اینکه علاقه‌مند به حمایت از ما هستید و علاقه‌مند به شرکت در برنامه های ما را دارید و یا هر نظر و پیشنهادی دیگری دارید با ما تماس بگیرید.

ایمیل : info@Lorna.ir

شماره تماس : 09165533578