در ابتدا گزارش تصویری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی استان لرستان - فن بازار 95 که از 14 الی 17 آذر ماه 1395 در سالن ورزشی دانشگاه لرستان برگزار شد را  مشاهده خواهید کرد و در ادامه مقاله "استارت آپ ها در نمایشگاه چگونه باید فعالیت کنند" را با هم مطالعه خواهیم کرد.  

هفتاد درصد متخصصان بازاریابی عقیده دارند رویدادهایی که در آن‌ها امکان ملاقات رودررو وجود دارد بازدهی بیشتری نسبت به دیگر فعالیت‌های بازاریابی دارند. شرکت در نمایشگاه، تعامل با طیف وسیعی از مخاطبان و خریداران علاقه‌مند را در شرایطی که فعالانه به دنبال محصولات جدید هستند، تضمین می‌کند. از سوی دیگر، نمایشگاه‌های تجاری، از نظر سازماندهی، جزو پیچیده‌ترین فعالیت‌های فروش و بازاریابی هستند و قطعاً هزینه‌های بسیار بالایی نیز دارند.




استارت‌آپها چگونه می‌توانند مشخص کنند که شرکت در نمایشگاه، به نفع آن‌ها هست یا نیست؟
در ادامه ده دلیل مهم  برای حضور استارت‌آپها در نمایشگاه‌های تجاری را اشاره می‌کنیم

پیدا کردن مشتری برای استارت‌آپ‌های نوپا بسیار سخت‌تر از شرکت‌های باسابقه‌تر است و دلیل آن پایین بودن اعتبار و اعتمادپذیری آن‌هاست. چرا مشتریان باید به شما، بیشتر از رقیب شما که سابقه‌ی کار طولانی‌تری دارد، اعتماد کنند؟ نمایشگاه‌های تجاری می‌توانند روش فوق‌العاده‌ای برای غلبه بر این مانع باشند. چراکه:

۱ ـ همان لحظه بازخورد دریافت می‌کنید.

۲ ـ با افرادی ملاقات می‌کنید که علاقه‌مند هستند حرف‌های شما را گوش دهند.

۳ ـ می‌توانید فهرستی از مشتریان بالقوه تهیه کنید و بعداً آن‌ها را به مشتریان واقعی تبدیل کنید.

۴ ـ می‌توانید عملکرد رقبایتان را در غرفه‌های دیگر مشاهده و بررسی کنید.

۵ ـ می‌توانید طریقه صحیح استفاده از محصول خود را به شکل زنده و مستقیم نمایش دهید.

۶ ـ می‌توانید جملاتی که مردم را متقاعد می‌کنند آزمایش کنید.

۷ ـ می‌توانید آگاهی مردم از برند خود را افزایش دهید.

۸ ـ می‌توانید با متخصصان و کارشناسان صنعت خود شبکه‌سازی کنید.

۹ ـ می‌توانید با خریداران بالقوه‌ای که در شرایط دیگر، موافق تشکیل جلسه با شما نیستند، جلساتی را در محل نمایشگاه ترتیب دهید.
۱۰ ـ می‌توانید مشاهده کنید که مردم چگونه از محصول شما استفاده می‌کنند.

درهرصورت، اگر می‌خواهید در نمایشگاه‌های تجاری عملکرد موفقی داشته باشید، باید سازماندهی‌شده عمل کنید.

رویداد موردنظر را با دقت انتخاب کنید

 

  • بدون آمادگی، در هیچ رویدادی حاضر نشوید. همان‌طور که پپیشتر گفته شد، نمایشگاه‌ها پرهزینه و وقت‌گیر هستند، بنابراین باید نمایشگاه مناسبی را انتخاب کنید.
  • رویدادهایی را انتخاب کنید که با صنعت شما مرتبط هستند
  • به این فکر کنید که آیا در منطقه‌ی شما، «LaunchPad» برگزار می‌شود یا خیر؟ LaunchPad رویدادهایی است که مختصاستارت‌آپها هستند.
  •  اگر می‌توانید، قبل از شروع نمایشگاه، یک‌بار به آنجا بروید تا پتانسیل و تعداد بازدیدکنندگان را تخمین بزنید.

 

هدف‌گذاری کنید

اگر هیچ هدفی برای دنبال کردن نداشته باشید، دلیلی ندارد ده‌ها هزار دلار پول و هفته‌ها کار و تلاش را برای نمایشگاه صرف کنید؛ بنابراین اهداف شفافی برای خود و تیم خود تعیین کنید. هنگام هدف‌گذاری، دیدگاه‌های زیر را مدنظر داشته باشید:

  • بودجه
  • جذب مشتریان علاقه‌مند
  • قراردادهای امضاشده (بعد از نمایشگاه)
  • درآمد حاصله (بعد از نمایشگاه)

تنها با این روش است که می‌توانید نتایج کار خود را مرور کرده و موفقیت خود را برآورد کنید.

 

از قبل، غرفه‌ی خود را سازماندهی کنید
برای داشتن غرفه در نمایشگاه، سه هفته وقت کافی نیست. در بهترین حالت، باید بین شش تا هشت ماه قبل از نمایشگاه، شروع به آماده‌سازی خود کنید. حداقل زمان لازم برای آماده شدن ۳ ماه است. موارد زیادی وجود دارد که باید آن‌ها را آماده کنید. موقعیت غرفه، طراحی آن، کف‌پوش و وسایل آن، نورپردازی و سیم‌کشی آن، تمهیدات حمل‌ونقل، تهیه بلیت هواپیما، رزرو هتل، تهیه‌ی غذا، جعبه‌ابزار و ... هیچ‌وقت در دقیقه نود برای شرکت در نمایشگاهی ثبت‌نام نکنید.
اگر در امور نمایشگاهی خبره نیستند (و حتی اگر خبره هستید) قطعاً به ابزاری نیاز دارید که به شما کمک کند بتوانید تک‌تک ابعاد حضور نمایشگاهی خود را مدیریت کنید. برای این کار به چک‌لیستی برای برنامه‌ریزی، به همراه سند بودجه، میزبانی ابری (cloud hosting) برای ابزارهای بازاریابی، اسکنر کارت ویزیت، چند فرم دیجیتال برای گردآوری مشتریان علاقه‌مند، پست الکترونیکی برای پیگیری‌ها، یک بخش CRM برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان واقعی و برخی ابزارهای تحلیلی برای پایش نتایج حاصله، نیاز دارید. سعی نکنید همه‌ی این کارها را خودتان به‌تنهایی انجام دهید. با این کار فقط وقت و پول خود را تلف خواهید کرد. می‌توانید سری به myfairtool بزنید و ابزاری تهیه کنید که در این سفر شما را یاری و همراهی کند.


با مردم گفتگو کنید
قوانین اصلی که باید در غرفه‌ی نمایشگاهی خود رعایت کنید عبارت‌اند از:

  • با گوشی خود بازی نکنید
  • از خوردن و آشامیدن خودداری کنید
  • به پاهای خود نگاه نکنید
  • با همکاران خود گپ نزنید

به‌جای این کارها، با بازدیدکنندگان تماس چشمی برقرار کنید، لبخند بزنید و آن‌ها را به غرفه‌ی خود دعوت کنید. خوشامد بگویید. فقط پرسش‌های باز را مطرح کنید و در اولین فرصت، اطلاعاتی را از مشتریان بالقوه خود جویا شوید تا بتوانید پتانسیل هر یک از آن‌ها را همان ابتدا متوجه شوید.

به‌سرعت پی‌گیری کنید
هشتاد درصد مشتریان علاقه‌مندی که در نمایشگاه‌های تجاری به شما مراجعه می‌کنند، در پی گیری‌ها از قلم می‌افتند. دلیل این مساله، فقدان فرایندها و ابزارهای مدیریتی است. سعی کنید جزو آن ۲۰ درصد بقیه باشید. قانونی که باید در اینجا رعایت کنید قانون ۴۸ ساعت است؛ یعنی باید حداکثر ظرف ۴۸ ساعت بعد از بازدید مشتریان بالقوه از نمایشگاه، یک ایمیل شخصی برای آن‌ها ارسال کنید. چرا؟ زیرا آن‌ها در نمایشگاه با ده‌ها نفر صحبت کرده‌اند، از صدها غرفه بازدید کرده‌اند و هزاران محصول را مشاهده کرده‌اند. به نظرتان تا چه مدت شما را به خاطر خواهند داشت؟ بنابراین به‌سرعت پی گیری کنید. هر چه زودتر بهتر!

 

منبع کمکی : ictstartups.ir

 

سینا حیدری
Author: سینا حیدریWebsite: http://www.lorna.ir
سینا حیدری هستم، طراح و توسعه دهنده وب، همچنین طراح رابط کاربری و تجربه کاربری وب. در زمینه کارآفرینی، استارت آپ، کسب و کار و زبان انگلیسی مطالعه دارم و با چند تیم استارت آپی همکاری دارم. همچنین برگزار کننده رویداد همفکر در خرم آباد می باشم.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

نوشتن دیدگاه


اشتراک موبایل
  1. شماره موبایل خود را وارد نمایید
    لطفا شماره موبایل خود را به صورت صحیح وارد نمایید.
  2. با عضويت در سامانه موبایلی لرنا می توانيد از خبرنامه های ایمیلی ، فراخوان ها و ساير امکانات سامانه موبایلی لرنا بهره مند شويد. پس هم اکنون عضو شوید!
اشتراک ایمیل
  1. ایمیل خود را وارد نمایید
    لطفا ایمیل خود را به صورت صحیح وارد نمایید.
  2. با عضويت در سامانه ایمیلی لرنا می توانيد از خبرنامه های ایمیلی ، فراخوان ها و ساير امکانات سامانه ایمیلی لرنا بهره مند شويد. پس هم اکنون عضو شوید!

مقالات

همفکر چگونه تاثیر گذار است؟

امیر جافری از تیم لاک سال ۹۴ با اعضای تیم لاک در شرایطی به حوزه آی تی...

چیزهایی که برای محافظت از ایده ها باید دانست

  در این مقاله چگونگی حفاظت از ایده هارا بررسی خواهیم کرد. ...

استارتاپ های موفق بانوان

شاید تصور راه اندازی استارتاپ های بزرگ و موفق توسط زنان برایتان عجیب باشد و ی...

ریسک های کارآفرینی

تعریف ریسک : احتمال کم شدن سود واقعی سرمایه گذاری نسبت به سود پیش ب...

تعریف کارآفرینی از دیدگاه هوارد استیونسن

کارآفرینی! یکی از جذاب ترین مباحث در حوزه کسب و ...

تعریف های مختلف استارتاپ

استارتاپ به چه معنی است؟ کدام نوع از کسب و کار استارتاپ نامیده می شوند؟ آیا ک...

چرا کسب‌و‌کارهای نوپا شکست می‌خورند؟

 در بیشتر مواقع شرکت های نوپا و کسب و کارهای تازه تاسیس شکست می‌خورند. یکی از...

گام های سه گانه راه‌اندازی وب سایت فروشگاه آنلاین

آیا به دنبال راهی هستید تا درآمد فروشگاه اینترنتی خود را افزایش دهید؟ این خوا...

دلایل شرکت در یک استارتاپ ویکند

در این مقاله میخواهیم دلایل شرکت در یک استارتاپ ...

MVP یک محصول نیست، بلکه یک فرآیند است

📍یک داستان همیشگی: یک تیم با یک ایده شروع می کند، ...

استارتاپ و اصطلاحات آن

استارتاپ به یک کسب‌و‌کار نوپا گفته می‌شود که با هدف پیدا کردن مدل کسب‌و‌کار ر...

سینا حیدری برگزار کننده همفکر خرم آباد : دمیدن انرژی به کالبد کارآفرینی لرستان

چند سالی که در سراسر کشور و به تبع آن در خرم آباد (لرستان) رویداد همفکر با هد...

همکاران لرنا

سینا حیدری

مدیر سایت

سمیرا قربانی نژاد

نویسنده سایت

فاطمه فلاح

نویسنده سایت

عاطفه فرضی

نویسنده سایت 

زینب محمدی

نویسنده سایت 

عاطفه خسروانی

نویسنده سایت

درباره ما

ما، مجموعه‌ای از فعالان استارت آپی و فناوری اطلاعات لرستان هستیم که Lorna.ir را برای کمک به رشد کارآفرینی و توسعه شرکت‌های نوپای فناوری در شهرهای لرستان بوجود آورده‌ایم.

لرنا تلاش می‌کند، با ایجاد شبکه‌ی ارتباطاتی و آموزشی گسترده؛ جوانان خلاق و پرانرژی شهر را به سمت کارآفرینی و راه‌اندازی شرکت‌های نوپای فناوری سوق دهد و برای اینکار از فعالیت‌های رسانه‌ای و برپایی رویدادهای متنوع کارآفرینی و فناوری بهره می‌برد.

تماس و همکاری

اگر علاقه‌مند به معرفی استارتاپ خود هستید، موقعیت شغلی در شرکت خود دارید، می‌خواهید نوشته‌تان را منتشر کنیم و یا اینکه علاقه‌مند به حمایت از ما هستید و علاقه‌مند به شرکت در برنامه های ما را دارید و یا هر نظر و پیشنهادی دیگری دارید با ما تماس بگیرید.

ایمیل : info@Lorna.ir

شماره تماس : 09165533578