📍یک داستان همیشگی: یک تیم با یک ایده شروع می کند، به ساخت یک MVP برای اثبات کلیت موضوع می پردازد، زمان زیادی را به بحث بر سر اینکه MVP چه ویژگی هایی باید و نباید داشته باشد می گذراد و در نهایت اگر MVP به خوبی عمل کرد به سراغ ساخت محصول کامل و با ثبات میرود.

📍 با همه ی اینها چرا اکثر استارت آپ ها به بیراهه میروند؟
دلیل آن فقط یک چیز است: اینک تیم ها معنی و مفهوم واقعی MVP را درک نکرده اند. حداقل محصول پذیرفتنی (MVP) یک محصول با نیمی از ویژگی ها یا محصول با زمان خروج کمتر نیست، در حقیقت نباید الزاما محصولی باشد. MVP چیزی نیست که شما یکبار بسازید و تصور کنید کار انجام شده است.

📍 درواقع MVP فرایندی است که شما بارها و بارها آن را تکرار می کنید: ابتدا پر ریسک ترین فرضیه ی خود را شناسایی کنید، سپس سعی کنید با کوچکترین آزمایش ممکن فرضیه خود را آزمایش کنید و از نتیجه ی این آزمایش برای رفع اشکالات محصول استفاده کنید.

📍در زمان تولید محصول فرضیات زیادی میسازید، فرض اینکه می دانید مصرف کننده به دنبال چه چیزی است، طراحی آن چگونه باید باشد، چه استراتژی بازاریابی باید انتخاب شود و قوانین و مقرراتی که در مقابل دارید چیست، اما به هر میزان نیز که خوب و قوی باشید برخی از فرضیاتتان غلط است! مشکل اصلی آنجاست که شما نمی دانید کدام یک از فرضیه ها اشتباه است.

📍مطالعات انجام شده توسط CB insights روی 100 استارت آپ نشان میدهد 42 درصد شکست کسب و کارهای نوپا به دلیل عدم نیاز بازار به محصول ایشان بوده است. یعنی نزدیک به نیمی از استارتاپ ها، ماه ها و حتی سالها زمانشان را صرف ساختن محصول می کنند، قبل از آنکه متوجه شوند در مورد محوری ترین فرضیه شان اشتباه میکرده اند!

📍بهترین راه برای فهمیدن اینکه آیا بازار به محصول شما نیاز دارد یا نه، قرار دادن محصولتان در مقابل کاربر واقعی در سریعترین زمان ممکن است.
زمانی که اینکار را انجام دهید درمییابید که باید بازگردید و ویرایش و اصلاح کنید؛ نه یکبار، بلکه بارها و بارها.
این کار فقط مختص توسعه ی محصول نیست؛ بلکه زمانی که یک کتاب و یا مقاله مینویسید نیز پیش نویس های زیادی آماده می کنید و زمان زیادی را به ویرایش آن اختصاص می دهید.

📍در دنیای آزمون و خطا، کسی که خطاها را زودتر بیابد، پیروز است. برخی این را فلسفه "سریع شکست بخور " می نامند، اریک ریس آن را "ناب (Lean)" و کنت بک و دیگر برنامه نویسان به آن "چابک (Agile)" می گویند.

📌 هر چه که آن را بنامید،نکته مهم پیدا کردن فرضیات اشتباه در سریعترین زمان از بازخورد مشتریان حقیقی است.
این همان فرایند حداقل محصول پذیرفتنی (MVP) است.
خواه مشغول ساخت یک محصول هستید و یا برنامه ریزیِ بازاریابی و حتی نوشتن یک کد، باید همیشه دو سوال مهم را از خود بپرسید:
🔸پر ریسک ترین فرضیه ام کدام است؟
🔸کوتاه ترین روش ممکن برای اینکه فرضیه ام را چک کنم کدام است؟

منبع : ycombinator.com

سینا حیدری
Author: سینا حیدریWebsite: http://www.lorna.ir
سينا حيدری هستم، دانش آموخته MBA، طراح و توسعه دهنده وب، مدير عامل شرکت آسوتک و استارتاپ گردشگری تورآسو، جامعه ساز استارتاپی و برگزار کننده رويدادهای استارتاپی همفکر لرستان و يلدای کارآفرينان استارتاپی لرستان، مروج و تسهيلگر استارتاپی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

اشتراک موبایل
  1. شماره موبایل خود را وارد نمایید
    لطفا شماره موبایل خود را به صورت صحیح وارد نمایید.
  2. کد امنیتی را وارد کنید(*)
    کد امنیتی را وارد کنید لطفا کد امنیتی نمایش داده شده در عکس را صحیح وارد نمایید.
  3. با عضويت در سامانه موبایلی لرنا می توانيد از خبرنامه های ایمیلی ، فراخوان ها و ساير امکانات سامانه موبایلی لرنا بهره مند شويد. پس هم اکنون عضو شوید!
اشتراک ایمیل
  1. ایمیل خود را وارد نمایید
    لطفا ایمیل خود را به صورت صحیح وارد نمایید.
  2. کد امنیتی(*)
    کد امنیتی لطفا کد امنیتی نمایش داده شده در عکس را صحیح وارد نمایید.
  3. با عضويت در سامانه ایمیلی لرنا می توانيد از خبرنامه های ایمیلی ، فراخوان ها و ساير امکانات سامانه ایمیلی لرنا بهره مند شويد. پس هم اکنون عضو شوید!

مقالات

تغییر برند افلاک دیتا به آسوتک

افلاک دیتا پس از ۱۰ سال تجربه در زمینه طراحی ...

همفکر چگونه تاثیر گذار است؟

امیر جافری از تیم لاک سال ۹۴ با اعضای تیم لاک در شرایطی به حوزه آی تی...

چیزهایی که برای محافظت از ایده ها باید دانست

  در این مقاله چگونگی حفاظت از ایده هارا بررسی خواهیم کرد. ...

استارتاپ های موفق بانوان

شاید تصور راه اندازی استارتاپ های بزرگ و موفق توسط زنان برایتان عجیب باشد و ی...

ریسک های کارآفرینی

تعریف ریسک : احتمال کم شدن سود واقعی سرمایه گذاری نسبت به سود پیش ب...

تعریف کارآفرینی از دیدگاه هوارد استیونسن

کارآفرینی! یکی از جذاب ترین مباحث در حوزه کسب و ...

تعریف های مختلف استارتاپ

استارتاپ به چه معنی است؟ کدام نوع از کسب و کار استارتاپ نامیده می شوند؟ آیا ک...

چرا کسب‌و‌کارهای نوپا شکست می‌خورند؟

 در بیشتر مواقع شرکت های نوپا و کسب و کارهای تازه تاسیس شکست می‌خورند. یکی از...

گام های سه گانه راه‌اندازی وب سایت فروشگاه آنلاین

آیا به دنبال راهی هستید تا درآمد فروشگاه اینترنتی خود را افزایش دهید؟ این خوا...

دلایل شرکت در یک استارتاپ ویکند

در این مقاله میخواهیم دلایل شرکت در یک استارتاپ ...

MVP یک محصول نیست، بلکه یک فرآیند است

📍یک داستان همیشگی: یک تیم با یک ایده شروع می کند، ...

استارتاپ و اصطلاحات آن

استارتاپ به یک کسب‌و‌کار نوپا گفته می‌شود که با هدف پیدا کردن مدل کسب‌و‌کار ر...

درباره ما

ما، مجموعه‌ای از فعالان استارت آپی و فناوری اطلاعات لرستان هستیم که Lorna.ir را برای کمک به رشد کارآفرینی و توسعه شرکت‌های نوپای فناوری در شهرهای لرستان بوجود آورده‌ایم.

لرنا تلاش می‌کند، با ایجاد شبکه‌ی ارتباطاتی و آموزشی گسترده؛ جوانان خلاق و پرانرژی شهر را به سمت کارآفرینی و راه‌اندازی شرکت‌های نوپای فناوری سوق دهد و برای اینکار از فعالیت‌های رسانه‌ای و برپایی رویدادهای متنوع کارآفرینی و فناوری بهره می‌برد.

تماس و همکاری

اگر علاقه‌مند به معرفی استارتاپ خود هستید، موقعیت شغلی در شرکت خود دارید، می‌خواهید نوشته‌تان را منتشر کنیم و یا اینکه علاقه‌مند به حمایت از ما هستید و علاقه‌مند به شرکت در برنامه های ما را دارید و یا هر نظر و پیشنهادی دیگری دارید با ما تماس بگیرید.

ایمیل : info@Lorna.ir

شماره تماس : 09165533578