در این مقاله چگونگی حفاظت از ایده هارا بررسی خواهیم کرد.

حفاظت از ایده ها

 

۱- نگران ایده های اولیه و خام نباشید!

دارایی فکری شماست که ارزشمند است و باید از آن محافظ کرد. دارایی فکری به دانش، اطلاعات و طرح های شما گفته می شود. بنابراین بین دارایی فکری و ایده ی خام فرق قایل شوید.
اول از خود بپرسید که آیا یک دارایی فکری دارید یا فقط یک خیال در سر می پروانید. تفاوت این دو ساده است. اگر مدت ها است که روی ایده خود کار کردید، می توانید آن را با جزییات بیان کنید، می توانید آن را به شکلی مستند نمایید، تبریک! شما صاحب دارایی فکری هستید. قدم های بعدی را انجام دهید.

 

۲- مالکیت فکری در ایران

کتاب “راهنمای مالکیت فکری برای کسب وکارهای تجاری“می تواند نقطه شروع خوبی باشد. علاوه بر آن به نهادهایی که حامی دارایی های فکری در ایران هستند مانند بنیادملی نخبگان، وزارت علوم، وزارت بهداشت، ستاد توسعه نانو، صندوق حمایت از پژوهشگران، انجمن علمی حقوق مالکیت فکری و امثال آن ها مراجعه کنید.

 

۳- مستندسازی دارایی فکری

مستند سازی می تواند به اشکال مختلف مانند نوشتن، نقاشی کردن، رسم کردن، ساختن، ضبط کردن، شبیه سازی و … انجام شود.


۴- نوع دارایی فکری

در ایران ۶ نوع دارایی فکری، اختراع، علامت تجاری، طرح های صنعتی، نشان مبدا جغرافیا، کپی رایت، اسرار تجاری مورد حمایت قانونی مالکیت فکری هستند.

 

۵- ثبت دارایی فکری

سازمان هایی که متولی مالکیت فکری در ایران هستند عبارتند از اداره کل مالکیت صنعتی، وزارت ارشاد، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت دفاع، وزارت آموزش و پروش، معاونت نظارت و برنامه ریزی راهبردی ریاست جمهور.

 

۶- اطلاع رسانی در حد نیاز

نیازی نیست تمام جزییات طرح خود را به همه بگویید. مثلا بخش های فنی برای یک سرمایه گذار معمولا جذاب و مهم نبوده و روی تصمیمات او تاثیر چندانی ندارد. پس نیازی نیست که اطلاعات فنی را در اختیار سرمایه گذار قرار دهید.

 

۷- محرمانه بودن

روی همه ی مستندات خود قید کنید محرمانه است. همه افرادی را که به نوع با دارایی های فکریتان مربوط می شوند را از محرمانه بودن اطلاعاتی که در اختیارشان قرار می دهید آگاه سازید. به آنها بگویید که حق واگذاری به دیگران را ندارند و این اطلاعات صرفا در اختیار آن ها است. در صورت لزوم قبل از ارائه دارایی فکری خود می توانید موافقتنامه عدم افشا با طرف مقابل امضا کنید.

 

۸- نقش مشاوره

حفاظت از دارایی فکری یک کار تخصصی و حرفه ای است. اگر واقعا چیزی با ارزش دارید، حتما به سراغ حرفه ای ها بروید. می دانم که هزینه دارد ولی این مورد را جدی بگیرید.


بسیار خوب، هنوز هم فقط یک ایده خام، مثلا ساختن پایگاه بر روی خورشید یا خودرو با ۱۶ چرخ دارید! سعی کنید ایده را تبدیل به یک دارایی فکری کنید تا قابل ثبت یا حتی فروختن باشد. بدین منظور جزییات بیشتری از ایده خود را مشخص کنید. (ایده را بپزید!)

درباره ایده تان بپرسید چرا، چگونه، چه وقت، چه کسی، کجا. و پاسخ ها و یافته های خود را مستند کنید. مثلا، اختراع جنبه های عملکردی یک ایده را نشان می دهد. نحوه ی رفتن و ساختن پایگاه بر روی خورشید را می توانید به صورت تصویر، نمودار، نوشته یا … نشان دهید. یا طرحی از یک ماشین ۱۶ چرخ را می توانید بکشید. (طرح های صنعتی) یک شعر یا مفهوم را می توانید بنویسید. (کپی رایت) یک رخداد را می توانید عکاسی کنید. (کپی رایت) یک ایده کسب و کار اینترنتی را می توانید در قالب مدل یا طرح کسب و کار تدوین نمایید. (اسرار تجاری) و اگر به هر دلیلی نمی خواهید یا نمی توانید بر روی ایدیتان کار کنید و به عنوان یک دارایی فکری آن را ثبت نمایید.

در این صورت پیشنهاد می کنم که ایده تان را جار بزنید! هر چه بیشتر بهتر بگونه ای که همگان بداند این ایده مال شما است. شما تنها فردی نیستید که این ایده به ذهنتان می رسد بنابراین دیر یا زود دیگری ایده ای مشابه آن را ارائه خواهد کرد حداقل اینطوری دلتان نمی سوزد که چرا ایده را مطرح نکردید و افتخارش به نام شما خواهد بود.

در رویدادها، جشنواره و همایش ها شرکت کنید. مقاله بنویسید. در روزنامه، رادیو، تلوزیون و خلاصه هرجا می توانید مصاحبه کنید. هر چه بیشتر بهتر.

سایت راه بیاندازید. در شبکه های اجتماعی مطرح کنید. در انجمن ها. آن را در بانک های ایده درج کنید.

هر چه می توانید از خود اثر به جا بگذارید که این ایده متعلق به شما است. با این کار دارید برای ایده تان بازاریابی می کنید و شاید کسی بخواهد آن را تبدیل به یک دارایی فکری کند و بدین ترتیب به دانش بشری کمک کردید.

در نهایت اگر هیچ اتفاقی نیافتد این کارها شما را مطرح تر می کند. به بهانه معرفی ایده، خودتان شناخته تر می شوید.

فعالیت هایی که برای بازاریابی ایده کردید، به نوعی بازاریابی برای خودتان می شود و بدین ترتیب احتمال گرفتن کارهای بعدی یا افزایش دستمزدتان بیشتر می گردد.

 

منبع: farsibiz.com

عاطفه خسروانی
Author: عاطفه خسروانیWebsite: http://www.lorna.ir
عاطفه خسروانی هستم، کارشناس IT در زمینه تولید محتوا و برنامه نویسی ویندوز و موبایل فعالیت دارم. علاقه زیادی به پژوهش و جستجو در حوزه IT و تکنولوژی دارم، علاقمند به زبان انگلیسی. اوقات فراغت خود را با خواندن کتاب و تماشای فیلم و سریال های خارجی می گذرانم...

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

اشتراک موبایل
  1. شماره موبایل خود را وارد نمایید
    لطفا شماره موبایل خود را به صورت صحیح وارد نمایید.
  2. کد امنیتی را وارد کنید(*)
    کد امنیتی را وارد کنید لطفا کد امنیتی نمایش داده شده در عکس را صحیح وارد نمایید.
  3. با عضويت در سامانه موبایلی لرنا می توانيد از خبرنامه های ایمیلی ، فراخوان ها و ساير امکانات سامانه موبایلی لرنا بهره مند شويد. پس هم اکنون عضو شوید!
اشتراک ایمیل
  1. ایمیل خود را وارد نمایید
    لطفا ایمیل خود را به صورت صحیح وارد نمایید.
  2. کد امنیتی(*)
    کد امنیتی لطفا کد امنیتی نمایش داده شده در عکس را صحیح وارد نمایید.
  3. با عضويت در سامانه ایمیلی لرنا می توانيد از خبرنامه های ایمیلی ، فراخوان ها و ساير امکانات سامانه ایمیلی لرنا بهره مند شويد. پس هم اکنون عضو شوید!

مقالات

تغییر برند افلاک دیتا به آسوتک

افلاک دیتا پس از ۱۰ سال تجربه در زمینه طراحی ...

همفکر چگونه تاثیر گذار است؟

امیر جافری از تیم لاک سال ۹۴ با اعضای تیم لاک در شرایطی به حوزه آی تی...

چیزهایی که برای محافظت از ایده ها باید دانست

  در این مقاله چگونگی حفاظت از ایده هارا بررسی خواهیم کرد. ...

استارتاپ های موفق بانوان

شاید تصور راه اندازی استارتاپ های بزرگ و موفق توسط زنان برایتان عجیب باشد و ی...

ریسک های کارآفرینی

تعریف ریسک : احتمال کم شدن سود واقعی سرمایه گذاری نسبت به سود پیش ب...

تعریف کارآفرینی از دیدگاه هوارد استیونسن

کارآفرینی! یکی از جذاب ترین مباحث در حوزه کسب و ...

تعریف های مختلف استارتاپ

استارتاپ به چه معنی است؟ کدام نوع از کسب و کار استارتاپ نامیده می شوند؟ آیا ک...

چرا کسب‌و‌کارهای نوپا شکست می‌خورند؟

 در بیشتر مواقع شرکت های نوپا و کسب و کارهای تازه تاسیس شکست می‌خورند. یکی از...

گام های سه گانه راه‌اندازی وب سایت فروشگاه آنلاین

آیا به دنبال راهی هستید تا درآمد فروشگاه اینترنتی خود را افزایش دهید؟ این خوا...

دلایل شرکت در یک استارتاپ ویکند

در این مقاله میخواهیم دلایل شرکت در یک استارتاپ ...

MVP یک محصول نیست، بلکه یک فرآیند است

📍یک داستان همیشگی: یک تیم با یک ایده شروع می کند، ...

استارتاپ و اصطلاحات آن

استارتاپ به یک کسب‌و‌کار نوپا گفته می‌شود که با هدف پیدا کردن مدل کسب‌و‌کار ر...

درباره ما

ما، مجموعه‌ای از فعالان استارت آپی و فناوری اطلاعات لرستان هستیم که Lorna.ir را برای کمک به رشد کارآفرینی و توسعه شرکت‌های نوپای فناوری در شهرهای لرستان بوجود آورده‌ایم.

لرنا تلاش می‌کند، با ایجاد شبکه‌ی ارتباطاتی و آموزشی گسترده؛ جوانان خلاق و پرانرژی شهر را به سمت کارآفرینی و راه‌اندازی شرکت‌های نوپای فناوری سوق دهد و برای اینکار از فعالیت‌های رسانه‌ای و برپایی رویدادهای متنوع کارآفرینی و فناوری بهره می‌برد.

تماس و همکاری

اگر علاقه‌مند به معرفی استارتاپ خود هستید، موقعیت شغلی در شرکت خود دارید، می‌خواهید نوشته‌تان را منتشر کنیم و یا اینکه علاقه‌مند به حمایت از ما هستید و علاقه‌مند به شرکت در برنامه های ما را دارید و یا هر نظر و پیشنهادی دیگری دارید با ما تماس بگیرید.

ایمیل : info@Lorna.ir

شماره تماس : 09165533578