همفکر 25 نقطه تلاقی سنت‌های کهن ایرانی(چهارشنبه‌سوری و عید نوروز) بود. دست بچه‌های همفکر درد نکند که این سری سنگ تمام گذاشته بودند. از چیدن سفره هفت‌سین فیروزه‌ای آرامی که یک عالم سلیقه و همدلی را در خود جا داده بود تا حضور پرانرژی و گرم دوستان.

جلسه با معرفی دوستان رسمی شد و طبق روال همفکر کار با ارائه یکی از دوستان شروع شد. ارائه این هفته با موضوع معرفی استارت اپ ها بر عهده آقای مبارکیان بود. در ادامه به‌اختصار به نکات اصلی این ارائه می‌پردازیم:

  1. تعریف استارت آپ

استارت تجارت نوپایی است که معمولاً مبتنی بر فناوری‌های جدید، مقیاس‌پذیر و تکرارپذیر است. مهم‌ترین ویژگی استارت اپ ها مقیاس‌پذیری آن‌هاست منظور از مقیاس‌پذیری متناسب بودن رشد نسبت به هزینه است. به عبارتی برای گسترش یک کسب‌وکار استارت اپی به هزینه چندانی احتیاج نیست درحالی‌که در کسب‌وکارهای سنتی گسترش کار هزینه‌ای تقریباً مشابه شروع کار می‌طلبد.

  1. مقایسه آماری

آقای مبارکیان در ادامه با ارائه این جدول به مقایسه شرکت‌های استارت اپی و سنتی پرداختند. همان‌طور که از جدول پیداست شرکت‌های استارت اپی در مدت‌زمانی کوتاه با بکار گیری منابع کمتر (اعم از نیرویِ انسانی و سرمایه) بازدهی بیشتری داشته‌اند.

  1. بررسی سیلیکون ولی به‌عنوان مهد استارت آپ‌های موفق

افراد فعال در حوزه فنّاوری به‌خوبی سیلیکون ولی را می‌شناسند. با تشویق رئیس دانشگاه استنفورد به‌منظور تجاری‌سازی ایده‌های دانشجویی، سیلیکون ولی از شرکت hp و در گاراژ خانه پدری یکی از اعضا شروع شد و بعدها با شکل‌گیری پارک صنعتی دانشگاه استنفورد تأسیس شرکت‌های اینتل، زیراکس و اپل تکمیل شد. آقای مبارکیان هم‌راستا بودن استراتژی نوآوری و استراتژی تجاری، وابستگی سیلیکون ولی به دانشگاه استنفورد، فرهنگ کاری منسجم و قوانین و ساختارهای حقوقی شفاف را ازجمله عوامل موفقیت سیلیکون ولی و شکل‌گیری و پایداری این اکوسیستم قوی برشمردند.

  1. معرفی نمونه‌های بومی

از نمونه‌های بومی موفق می‌توان به شتاب‌دهنده آواتک اشاره کرد. آواتک در دو بخش شتاب‌دهنده و آواکمپ به استارت آپ ها کمک می‌کند. دوره شتاب دهی آواتک یک دوره 4 ماهه است؛که در کنار مربیگری، آموزش و فضای کاری، استارت اپ ها به سرمایه نقدی 25 میلیون تومانی نیز دسترسی خواهند داشت. در ازای این سرمایه و خدمات (بدون پرداخت هزینه) استارت اپ ها 8 تا 15 درصد از سهام خود را به آواتک منتقل می‌کنند؛ و آواکمپ یک برنامه 2 ماهه برای استارت اپ هاست. طی این برنامه آواتک فضای کاری، مربیگری و آموزش برای استارت اپ ها فراهم می‌کند. این برنامه طوری طراحی‌شده است تا استارت اپ ها با کمک آن بتوانند مدل کسب‌وکار خود را اعتبار سنجی کنند، مشتریان خود را بهتر بشناسند، درک بهتری از بازار و استراتژی ورود به آن به دست آوردند. ازجمله نمونه‌های موفق شتاب‌دهنده آواتک می‌توان به تسکولو، ریحون، فرانش و دونیت اشاره کرد.

  1. گرایش بازار IT از نگاه شرکت مشاوره McKinsey & Company

شناخت تمایل بازار در سال‌های آینده برگ برنده‌ای است که به شکل‌گیری استارت آپ های موفق کمک قابل‌توجهی می‌کند. شرکت مکنزی اند کامپنی معتبرترین مشاور مدیریتی جهان است. این شرکت هر 3 سال یک‌بار گرایش ده سال آینده صنعت را پیش‌بینی می‌کند. طبق پیش‌بینی که این شرکت سال 2013 به عمل‌آورده است گرایش بازار تا سال 2023 به سمت مواردی از قبیل شبکه‌های اجتماعی، کلان داده، اینترنت چیزها، خرید دیجیتال، سلامت، پلتفرم‌ها و ... خواهد بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که از 10 شرکت برتر جهان 6 شرکت درزمینهٔ ICT فعال هستند و 5 شرکت اول جهان همگی فعالان حوزه ICT هستند.

در پایان ارائه آقای مبارکیان، دوستان سؤالاتی مطرح کردند :

  • با توجه به فضای استارت آپی کشور و پا گرفتن استارت آپ هایی نظیر اسنپ، تپسی، دیوار، دیجی کالا و… و بیکار شدن طیف وسیعی از افراد و با توجه به اقتصاد سنتی غالب در ایران این موضوع آسیبی را متوجه اقتصاد می‌کند؟

برخی دوستان با اشاره به این موضوع که به ازای فرصت‌های شغلی ازدست‌رفته فرصت‌های شغلی جدیدی به وجود می‌آید قائل به‌نوعی موازنه بودند. درحالی‌که این موازنه به‌خودی‌خود کسانی را که قادر به استفاده از تکنولوژی‌های جدید نیستند از این بازی کنار میزند. به عبارتی نیروی سنتی اگر می‌خواهد در بازی بماند باید با تغییر روز همراه و منطبق شود. برخی دوستان نیز با اشاره به این موضوع که اقتصاد با ورود تکنولوژی در حال گذار است و هر گذاری با ریزش همراه است معتقد بودند ک در بلندمدت این موضوع جای نگرانی ندارد.

 نگرانی دوستان جای تأمل دارد؛ با توجه به وابستگی اقتصاد ایران به واردات و نفت و سهم قابل‌توجه (48-50 درصد) مشاغل خدماتی (واسطه‌گری) از اقتصاد ایران و درنهایت نشانه رفتن این مشاغل توسط تکنولوژی و تجارت الکترونیک تأثیر این تغییرات بر اقتصاد غیرقابل‌چشم‌پوشی است.

از طرفی حذف واسطه‌های هزینه‌بر و گاها روندهای پیچیده از معاملات به نفع مردم خواهد بود و همین امر نقطه اتکا تکنولوژی در کنار زدن مشاغل نسبتاً سنتی است. خلاصه اینکه راه به ترکستان است یا کعبه چندان قابل پیش‌بینی نیست باید صبر کرد و دید.

  • سؤال دیگری که از سوی دوستان مطرح شد مسئله چگونگی به‌کارگیری استارت آپ در رشته‌هایی غیر از IT است؟ برخی دوستان با اشاره با نمونه‌های خارجی کمی یخ سؤال را باز کردند ولی این سؤال همچنان در لیست سوالات باز قرار دارد. اگر پاسخی برای این چگونگی دارید با همفکر در میان بگذارید.

همفکر 25 میزبان آقای سجاد چاری پور کارآفرین موفق خرم‌آبادی بود. برای اطلاع از کم و کیف استارت آپ ایشان می‌توانید به -اینجا- مراجعه کنید.

آقای چاری پور در راستای بحث استارت آپ ها به نکات زیر اشاره کردند:

  •  ایده
  • آنالیز
  • درآمدزایی
  • مشکلات قانون‌گذاری
  • استفاده از افراد باهوش در کنار افراد تنبل

آقای چاری پور ضمن اشاره به اهمیت درآمد زایی خود ایده و حلال مشکل بودن آن را مهم‌تر ارزیابی کردند. به عبارتی اگر ایده شما مشکل طیف وسیعی از افراد را پوشش دهد امید به درآمدزایی در آن نیز به نسبت بالاتر خواهد بود. در ادامه با اشاره به نو بودن حوزه فعالیت کسب‌وکارهای استارت آپی و نقص قانون‌گذاری در این زمینه از دوستان خواستند که خودشان را برای مقابله با مشکلاتی ازاین‌دست آماده کنند و درنهایت به این موضوع اشاره کردند که استفاده از افراد تنبل و باهوش به نسبت مناسب در کنار یکدیگر می‌تواند در پیشبرد کارها به‌شدت کمک باشد.

و در نهایت همفکر با تشکیل حلقه‌های گفت‌وگو پیگیری شد.

در آخر از همه دوستان همیشگی و موسمی (دهخدا: هنگام، وقت، فصل- مثال: موسم بهار، موسم انتخابات) همفکر بابت همراهی صمیمی و گرمشان تشکر می‌کنیم و سالی پر از خوش‌دلی را برای همه دوستان آرزو می‌کنیم. در پناه حق و روبه‌راه باشید.

زینب محمدی
Author: زینب محمدیWebsite: http://www.lorna.ir
زینب محمدی هستم. کارشناس ریاضی و فعال در حوزه تولید محتوی و ترجمه و رمز نگاری. به شدت به امنیت شبکه علاقه مندم و اوقات فراغتم رو با طبیعت گردی و ورزش پر میکنم.