گفتگوی نوروزی عید 98 با حسین جنتی، بنیان گذار استارتاپ "گویندگان"

اکوسیستم استارت‌آپی هم مثل سایر کسب‌وکارها در این سال در شرایط سختی به سر برد اما به دلیل ماهیت خدمات محور آن، با بحران کم‌تری نسبت به سایر کسب‌وکارها روبه‌رو بود. در کل امسال را می‌توان سال «تکان‌های شدید بازار» نامید اما من امسال را سال آموزش کسب‌وکارها می‌دانم. قرار گرفتن در شدیدترین حالت رکود در طی سی سال گذشته (که رکود تورمی است) استارت‌آپ‌ها را در شرایط ویژه‌ای قرارداد تا میزان استحکام سیستم کسب‌وکار خود را بسنجند.

در سال 97 نسخه‌ی اولیه استارت‌آپ ما یعنی وب‌سایت گویندگان که تنها سامانه‌ی هوشمند سفارش آنلاین خدمات گویندگی است نیز رونمایی شد و وارد مرحله‌ی سخت ولی لذت بخشی از کار خود شده و با انرژی مضاعفی در حال تلاش هستیم.

ازآنجایی‌که تبلیغات یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر کسب‌وکار به شمار می‌آید که با رکود معمولاً جز اولین بخش‌هایی ست که کنار گذاشته می‌شود، امسال علاوه بر مسائل فنی کار، به پایش بازار و تدوین استراتژی متناسب با آن گذشت. مسلماً شناخت دقیق بازار کمک شایانی به پایستگی کسب‌وکار خواهد کرد.

مسلماً ضعف دانش مدیریت مهمترین دلیل کنار رفتن بعضی از استارتاپ ها در سال 97 بود، چراکه در دوران رکود کل بازار و معاملات آن نمی‌خوابد بلکه بازار کوچک می‌شود. اگر استارت‌آپ‌ها بتوانند با شناسایی بازار، قسمتی که باقی‌مانده را از آن خود کنند، قطعاً به قرار گرفتن در دوران عادی یا رونق اقتصادی بسیار موفق خواهند بود.

با توجه به اینکه ما یکی از سخت‌ترین سال‌های چند دهه‌ی اخیر را پشت سر گذاشتیم بعید است که اوضاع از اینی که هست بدتر شود (بسیار بعید است که ارزش پول ملی مجدداً با افت هشتاددرصدی مواجه شود!) پس امید به بهبود اوضاع داریم و این امید هم به دلیل پیش‌بینی اقتصاددانان و فعالان بازار است و امید واهی نیست!

همان‌طور که پیشتر اشاره کردم شناخت بازار و تدوین استراتژی متناسب با آن بهترین تصمیم برای حفظ و پیشرفت کسب‌وکارها در سال آینده است.

الحمدلله استارت‌آپ‌ها هزینه‌های به‌مراتب کم‌تری نسبت به شرکت‌های تولیدی دارند و تورم تأثیر بسیار کم‌تری روی این دست کسب‌وکارها می‌گذارد. استارت‌آپ‌ها در سال 97 با کاهش فروش کالا یا خدمات و تعدادی مشکل ریزودرشت دیگر دست‌وپنجه نرم کردند اما تولیدکنندگان در این سال علاوه بر کاهش فروش با مشکلاتی نظیر گرانی سرسام‌آور مواد اولیه، عدم دسترسی به مواد اولیه‌ی وارداتی، ناتوانی در پرداخت دستمزد کارکنان و ده‌ها مشکل دیگر روبه‌رو شدند که این مسائل برای استارت‌آپ‌ها به‌هیچ‌وجه موضوعیتی ندارد!

بسیاری از استارت‌آپ‌ها هم سرمایه‌گذاری اولیه‌ی زیادی نیاز ندارند و با داشتن یک وب‌سایت (که حتی با پول‌توجیبی یک دانش‌آموز هم می‌توان هزینه‌ی آن را پرداخت!) کارشان راه می‌افتد. پس نگرانی خاصی وجود ندارد. کافی ست شروع کنند...

مسلما بوت استرپینگ در ابتدای کار بهترین تصمیمی است که می توان گرفت. رشد اولیه لزوما نیاز به سرمایه ی زیادی ندارد اما در ادامه ی مسیر و با رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده می توان از سرمایه گذارها هم کمک گرفت. راه جذب سرمایه را در داشتن برنامه ی منسجم، اجرای عالی کار و مستند سازی دقیق جهت ارائه به سرمایه گذارها می بینم.

برای جذب نیروی انسانی و هزینه های مربوطه بهتر است که استارتاپ ها در ابتدا باید کسب‌وکار خود را سیستمی کنند. حُسن این کار در کاهش تعداد نیروهاست. ضمناً می‌توانند برای کاهش هزینه‌های جاری دفتر، کارمندان را به‌صورت دورکاری به خدمت بگیرند.  

البته برای اجرای موارد بالا، صاحبان استارت‌آپ‌ها باید علم خود در استخدام بهترین کارمندها را بالابرده و در این بخش قوی عمل کنند.

ما سخت‌ترین سال اقتصادی چند دهه اخیر را پشت سر گذاشتیم! بسیاری از رقبای ضعیف یا از میدان رقابت خارج‌شده یا ضعیف هستند. الآن که بیش‌تر رقبا ناتوان از راه رفتن‌اند و ایستاده‌اند، وقت دویدن و فاصله گرفتن با آن‌هاست!

بزرگ‌ترین نقطه‌ی امیدبخش این سال، تکنولوژیک شدن کشور ماست. الآن تقریباً مردم تمام‌کارهای خود را از طریق تلفن همراه یا رایانه‌شان و بر بستر اینترنت انجام می‌دهند. به نظرم این سال، سال کسب‌وکارهایی خواهد بود که هنوز تکنولوژیک نشده‌اند. کمی دور و اطرافتان را نگاه کنید و کسب‌وکارهایی که می‌بینید را در اینترنت جستجو کنید، حتماً به نتایج خوبی خواهید رسید.  

به نظر من سال پیش رو زمان برداشت بذری است که سال قبل کاشته‌ایم و شروعی برای کاشت بذر کسب‌ و کار هایی است که سال های بعدی نتیجه آن را خواهیم دید. تجربیاتی که ما در پی روزها، ماه ها و سال ها کسب میکنیم زمینه ساز کیفیت محصولی است که در نهایت به آن دست خواهیم یافت. پس با این دید به پیشواز سال جدید میریم تا بتوانیم از تجربیات سال گذشته برای پیشبرد سال آینده و از تجربیات سال پیش رو در سال های بعدی استفاده نماییم.

 

سینا حیدری
Author: سینا حیدریWebsite: http://www.lorna.ir
سينا حيدری هستم، دانش آموخته MBA، طراح و توسعه دهنده وب، مدير عامل شرکت آسوتک و استارتاپ گردشگری تورآسو، جامعه ساز استارتاپی و برگزار کننده رويدادهای استارتاپی همفکر لرستان و يلدای کارآفرينان استارتاپی لرستان، مروج و تسهيلگر استارتاپی