گفتگوی نوروزی عید ۹۸ با آرش فره وشی، موسس استارتاپ های (جام جم و ساما)

سال 97 سال محک خوردن انعطاف پذیری استارتاپ ها و زمان کسب تجربه بود. نیازهای جدید در جامعه پدیدار شد و دریچه های تازه باز شد.

برای استارتاپ ما (جام جم - ساما) این سال زمان مناسبی برای پوست اندازی، شناسایی مسیرهای جدید و ورود به بازارهای تازه بود.

در زمان بحران های اقتصادی شکاف عمیقی بین عرضه و تقاضا ایجاد می شود، که این شکاف سرشار از فرصت های تازه برای استارتاپ ها، شرکت های فناور و SME ها می باشد. ما با بررسی شرایط موجود به تحلیل سبد محصولات خود پرداخته و با ایجاد تغییرات همراستا با فرصت های موجود دریچه های جدیدی را کشف کردیم.

شرایط هیچ گاه برای استارتاپ ها مناسب نبوده و نخواهد بود. یک استارتاپ منعطف با مدیریت پویا در شرایط مختلف می تواند به سمت جلو حرکت کند یا حداقل خود را حفظ نماید.

شناسایی تهدیدها و فرصت ها کشف شکاف های معنا دار ایجاد شده در بدنه اقتصادی و خلق فرصت های جدید از راهکارهایی هست که می تواند به ماندگاری در بازار کمک کند.

هرکه بامش بیش برفش بیشتر، در این شرایط یعنی هرکه کسب و کار بزرگتری دارد بیشتر مشکلات اقتصادی بر وی تاثیر می گذارد. یک استارتاپ به خاطر کوچک بودن، چابکی و انعطاف (به شرط داشتن دانش مدیریت پویا) می تواند با شناسایی نیازهای ارضاء نشده بازار به راحتی خود را حفظ کرده و توسعه یابد.

ما در سال 97 نسبت به سال قبل سرمایه بیشتری جذب کردیم دلیل این امر وجود سرمایه های وحشت زده در جامعه است. به علت کاهش ارزش ریال مردم سراسیمه به دنبال تبدیل سرمایه نقدی خود هستند که گاها ضررهای کلانی را متحمل می شوند. با طراحی یک روند منطقی، آگاهانه و کم خطر امکان جذب سرمایه در بحران های اقتصادی فراهم است.

واگذاری سهام در شرایط فعلی به جای پرداخت حقوق در شرایط فعلی نتیجه بهتری می دهد. این امر علاوه بر کاهش هزینه ها وفاداری نیروی انسانی را به همراه دارد.

برای فضای فیزیکی تا حد امکان بهتر است از فضاهایی مانند مراکز رشد، پارکهای علم و فناوری و فضای کار اشتراکی استفاده کرد.

بزرگترین نقطه امیدبخش سال 98 این است که دیگران از فرصت ها غافلند و نا امید، پس این بهترین زمان برای آنهایی است که برنامه ای برای عبور از بحران و ماهی گیری در دریای خروشان دارند.

استارتاپ هایی که نگاه به درآمد خارجی دارند در شرایط فعلی بسیار موفق تر از سایر استارتاپ ها هستند. با کاهش ارزش ریال هزینه نیروی انسانی این استارتاپ ها به شدت کاهش داشته و این در حالی است که درآمد ارزی آنها ثابت بوده است.

شرکت های بزرگ و دایناسورهای اقتصادی که سالهاست تمام بازارها را در انحصار دارند در عصر یخبندانِ بحران اقتصادی با مشکل فراوان روبرو هستند، لذا این فرصت برای کسب و کارهای کوچک و استارتاپ ها فراهم شده جای پایی در بازار برای خود باز کنند.

نکته آخر اینکه اخبار ناخوشایند را دنبال نکنید، دانستن آنها هیچ سودی برای شما ندارند تنها بر نگرانی ها اضافه می کنند.

سینا حیدری
Author: سینا حیدریWebsite: http://www.lorna.ir
سينا حيدری هستم، دانش آموخته MBA، طراح و توسعه دهنده وب، مدير عامل شرکت آسوتک و استارتاپ گردشگری تورآسو، جامعه ساز استارتاپی و برگزار کننده رويدادهای استارتاپی همفکر لرستان و يلدای کارآفرينان استارتاپی لرستان، مروج و تسهيلگر استارتاپی