در جلسه ی کمیسیون IT اتاق بازرگانی استان لرستان موارد زیر مورد بررسی قرار گرفتند :

موانع کسب و کار شرکت های نوپا

روش های تامین مالی شرکت ها

تهیه بانک اطلاعاتی از شرکت های فعال در حوزه  it

 

احسان مبینی پور بررسی وضعیت فعلی و شناخت راهکارهای مناسب جهت حمایت از کسب وکارهای نوین در بستر فناوری اطلاعات را مهم دانست و اظهار داشت: باید ببینیم کسب وکارهای نوپا چگونه می توانند از موانع موجود عبور کرده و کسب وکار خود را رشد دهند.

امیر جافری عضو کمیسیون، مشکل بزرگ کسب و کار های نوپا را پویا نبودن فضای کسب و کار در استان لرستان برشمرد و افزود: این رکود باعث خروج استارت آپ های فعال از استان شده است .همچنین وی تصریح کرد عدم توجه کافی و وجود منابع مالی‌ اندک حمایتی، وجود بوروکراسی اداری و در پاره‌ای موارد تبعیض و اعمال سلیقه شخصی در اعطای مجوز به شرکت های نوپا و شرکت‌های دانش‌بنیان از عمده ترین مشکلات پیش روی شرکت های نوپا است .

سینا حیدری عضو دیگر کمیسیون با تاکید بر اینکه در فازهای اولیه، استارت آپ تنها یک ایده است و پس از انجام تحقیقات اولیه و امکان­ سنجی تبدیل به یک استارتاپ می ­شود گفت: رشد این کسب و کار از زمانی که محصولات و خدمات نوآورانه ­ی  خود را به بازار عرضه کند و بتواند مشتری جذب کند شروع می شود. اگر استارت آپ­ ها بتوانند آن­قدر درآمدزایی کنند که بر هزینه های خود فائق آمده و به سوددهی برسند و یا سهامشان در بازار بورس به فروش برسد، دیگر استارت آپ تبدیل به یک کسب و کار شده و از حالت نوپایی خارج می ­شود. وی افزود فعالین آگاهی درستی از نحوه درست برگزاری استارت آپ­ها ندارند و این امر باعث می­شود استارت آپ ها با شکست مواجهه شوند ایشان برای رفع این مشکل اظهار داشت می­بایست کار بصورت سیستماتیک پیش رود و آموزش هایی به علاقمندان این حوزه داده شود .

اکبر دارابی مدیر عامل شرکت نوتون اظهار داشت: عدم مدیریت صحیح در بودجه استان ، برگشت بودجه و سرمایه یکی از عوامل رکود کسب و کار در استان محروم لرستان است. وی با تاکید بر اینکه استفاده از نسخه غیر بومی برای کسب و کارها ما مناسب نیست گفت: عمده مشکلات کسب و کار ما به دلیل عدم شناخت کامل و علمی بازار، عدم آگاهی از نقطه سر به سر سرمایه گذاری، عدم محاسبه تقدم منابع مالی و نبود تیم مشاوره منتورینگ می­باشد. در ادامه وی تصریح کرد روش های تامین مالی شرکت ها بسیار حایز اهمیت است و باید با آگاهی دادن به شرکت ها نوپا آنها را توجیه کرد برای تامین مالی در اولویت اول به وام ها و ضمانت های بانکی تکیه نکنند .

آرش راشدی رییس اتاق اصناف با اشاره به ضرورت تشکیل بانک اطلاعاتی اصناف در حوزه  it  گفت: اگر بستر لازم برای در اختیار قرار دادن اطلاعات مشاغل جهت تهیه ملزومات کسب و کارها همچنین معرفی خدمات ارایه شده در استان فراهم گردد تا حدود بسیاری از مهاجرت نیروهای متخصص بومی به کلان شهرها جلوگیری می­شود و گام اول در این راه تشکیل بانک اطلاعاتی جامع از توانمندی­های استان می­باشد. همچنین وی افزود اتاق اصناف همکاری­های لازم را در این خصوص انجام می­دهد.

سینا حیدری
Author: سینا حیدریWebsite: http://www.lorna.ir
سينا حيدری هستم، دانش آموخته MBA، طراح و توسعه دهنده وب، مدير عامل شرکت آسوتک و استارتاپ گردشگری تورآسو، جامعه ساز استارتاپی و برگزار کننده رويدادهای استارتاپی همفکر لرستان و يلدای کارآفرينان استارتاپی لرستان، مروج و تسهيلگر استارتاپی