چرا «زودشور» و چه شد که نامش را «زودشور» گذاشتيد و از کي متولد شد؟

سرویسی که ما راه اندازی کردیم ، در واقع یک نوع خدماتی را که قبلا به صورت سنتی صورت می پذیرفت را تبدیل به یک خدمت آنلاین و مدرن تر کرده. اولین هدفی که سرویس های آنلاین در پی آن تشکیل می شوند ، سهولت و سرعت بخشیدن به روال های سنتی است . یکی از مزیت های استفاده از سرویس ما هم این است که پروسه خشکشویی را تسریع می بخشد. به همین دلیل نام زودشور را برای این سرویس انتخاب کردیم.

 

خدماتی که زودشور ارائه می دهد را به صورت خلاصه توضیح دهید.

سرویس خشکشویی آنلاین (زودشور) با هدف خدمت رسانی سریع به کاربران ، در نظر دارد این فرآیند را به نحو احسن و به صورت کاملا اینترنتی در قالب اپلیکشن و وب سایت  برای کاربران عزیز فراهم آورد. از مزیت های استفاده از این سرویس می توان از سرعت بالا در سرویس دهی ، کاهش ترافیک و صرفه جویی در وقت مشتریان و مهم تر از همه یکسان سازی نرخ خشکشویی در مناطق مختلف تهران و ارائه خدمات خشکشویی با قیمت مناسب به مشتریان را نام برد.

 

ايده‌ اصلي «زودشور» از کجا آمد؟ آيا در اين راه الگوي خارجي داشتيد؟ الگوي شما کجا بوده است؟

این ایده در ابتدا در صحبت هایی که با خانواده درباره ی راه اندازی کسب و کار هایی که تا به حال در ایران وجود نداشته مطرح شد و پس از بررسی و تحقیق متوجه شدیم که تا به حال در ایران خدمات خشکشویی به صورت کاملا سنتی صورت می پذیرفت و نهایتا خشکشویی ها برای تحویل البته از ماشین ها و سرویس های خود استفاده می کردند. ولی در خارج از ایران نمونه های زیادی در شهر های مختلف مثل لندن ، دبی و کشور های روسیه و اسپانیا و... وجود داشت. عملا در شهر های شلوغ و پرترافیک و شهر هایی که حمل و نقل  هزینه ی بالایی دارد این نوع سرویس وجود دارند.

سرمایه اولیه زودشور از کجا آمد و با چه سرمایه ای این کسب و کار را راه انداختید؟

این کسب و کار تا به اینجای کار کاملا با سرمایه شخصی راه اندازی شده . و تمامی هزینه های طراحی وب سایت و اپلیکشن های اندروید و آی او اس ( آیفون) ، تبلیغات ، و... را شخصا پرداخت کردیم و تا امروز بالغ بر 40 میلیون تومان هزینه شده.

با توجه به اینکه در ایران و شهر تهران این استارتاپ رو تاسیس کردید ، چه برنامه هایی برای جذب مخاطب داخلی دارید؟

با توجه به محدودکردن سرویس دهی به بخشی از مناطق تهران ، تبلیغات ما باید هدف مند باشد و متاسفانه نمیتوانیم از سرویس هایی مثل تلگرام ، اینستاگرام و تبلیغات اینترنتی به نحو احسن استفاده کنیم چراکه مخاطب این نوع تبلیغات عموما کل کشور هستند. و ما نیاز به تبلیغات محدود تری داریم و باید تبلیغات رو به صورت محله به محله پیش ببریم. کاری که تا امروز هم انجام دادیم . ولی به این معتقد هستیم که تبلیغات کلامی و دهان به دهان بهترین نتیجه را در پی خواهد داشت و این نوع تبلیغات فقط با ارائه سرویس مطلوب میسر میشود.

محدوده بازار هدف استارتاپ شما کجا است؟

به دلیل بزرگ بودن تهران و مسئله ی طرح ترافیک و محدودیت هایی که در حمل و نقل در تهران وجود دارد ، همانطور که عرض شد فعلا مناطق شمال شرق تهران و مناطق 1 و 3 و 4 درحال حاضر می توانند از خدمات ما استفاده کنند . و در فاز دوم برای گسترش فعالیت مناطق شمال غرب تهران را در نظر داریم سرویس دهی کنیم . ولی در چشم انداز بلند مدت ما سرویس دهی به کل تهران حتما در نظر گرفته شده است.

فرض کنید من یک کاربر هستم و می خواهم از خدمات زودشور استفاده کنم، چطور باید این کار را انجام دهم؟

شما خیلی ساده می توانید سفارش خشکشویی خود را از طریق  سایت zoodshoor.com و یا ازطریق نرم افزار  تلفن همراه ثبت نمایید و سپس همکاران ما پس از هماهنگی های لازم ،  با مراجعه به آدرس ثبت شده شما لباسها را تحویل خواهند گرفت  و پس از حداکثر 48 ساعت لباس را پس از فرآیند خشکشویی و اطو درب منزل به شما تحویل خواهند داد.

خدمات خشکشویی اما توسط معتبر ترین خشکشویی های درجه 1 هر منطقه که طرف قرار داد با ما هستند انجام خواهد شد.

اپلیکشن زودشور در Appstore  و Google Play  و کافه بازار و همچنین وب سایت ما به آدرس zoodshoor.com موجود است و کاربران پلتفرم های مختلف می توانند از آن استفاده کنند

کمی از مشکلات و سختی راه خود بگویید؛ با چه مشکلاتی تا به حال روبه رو بوده است؟

با توجه به اینکه ما خشکشویی نیستیم و برای خدمات خود باید با خشکشویی ها همکاری کنیم، مهمترین معضل ما ترس خشکشو ها از سرویس ما بود و عملا ما را به عنوان رقیب می دیدند ، در حالی که ما قرار است لباس های یک سری مشتری که هرگز خشکشویی مورد نظر ما را نمی شناسند را به این خشکشو تحویل دهیم! البته استارت آپ ما مزیت هایی را هم برای خشکشویی ها دارد به این صورت که با توجه به محدودیت فضایی هر خشکشویی ، این نگرانی برای خشکشو همیشه بوده که مشتری به موقع البسه ی خود را تحویل بگیرد و بسیار دیده شده مشتریان برای تحویل لباس های خود اصلا اقدام نمی کنند و بعد از مدتی فراموش می کنند ! ولی با این سرویس این اطمینان به خشکشو داده می شود که لباس 24 ساعت بعد از تحویل ، توسط تیم ما دریافت می شوند.

مشکل بعدی هزینه های زیاد راه اندازی یک کسب و کار با سرمایه شخصی است که شاید نیازی به توضیح نداشته باشد. راه اندازی هر کاری در ایران ریسک های خاص خود را دارد . حال اگر این کار یک ایده نو باشد که برای اولین بار قرار است راه بیوفتد ، ریسک آن دو چندان می شود.

و مشکلات مربوط به دریافت دستگاه POS  سیار و درگاه پرداخت آنلاین که مجوز های خاص خود را می خواستند و طولانی شدن پروسه اداری انها زمان زیادی را از ما گرفت.

تیم زودشور شامل چند نفر می باشد و چه سمت ها و تخصص هایی دارند؟

به جز بنده ، تیم ما متشکل شده از یک نفر به عنوان فردی که سفارش ها را مدیریت می کند و برای هماهنگی های لازم برای دریافت و تحویل لباس ها با مشتری در تعامل است ، دو نفر به عنوان افرادی که لباس ها را دریافت و تحویل می دهند و یک نفر مدیر وب سایت و که کار های فنی مربوط به برنامه نویسی و موارد مربوط به اپلیکشن ها را انجام می دهد.

چه برنامه ها و یا تدبیرهایی برای آینده زودشور در نظر دارید؟

هدف اصلی ما گسترش فعالیت ، تسریع در سرویس دهی و ارتقای سطح کیفی خدمات  است. و در حال حاضر به دنبال سرمایه گذار خارجی هستیم که به سیستم اضافه شود تا در رسیدن به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت زمان کمتری صرف شود و همچنین ارتقای کیفیت سرویس دهی با ایده هایی که بعضا هزینه ی زیادی دارد.

 

و سوال آخر؛ براي جواناني که مثل شما در انديشه راه‌اندازي يک کسب‌و‌کار نو و با ايده‌اي جديد هستند، چه توصيه و يا چه حرف‌هايي داريد؟

درواقع ما هنوز در ابتدای فعالیت خود هستیم و مسلما تجربه کافی برای توصیه کردن به دیگران برای راه اندازی کسب و کار را نداریم ولی چیزی که در همین مدت کوتاه به آن رسیدیم ، این است که پیاده سازی ایده به مراتب از خود ایده مهم تر است و کسی موفق تر خواهد بود که ایده ی خود را به بهترین شکل پیاده سازی و اجرا کند. وگرنه ایده های خلاقانه و نو بسیار زیاد هستند که با یک سرچ در اینترنت میتوانید هرکدام از انها را در ذهن خود بپرورانید.

 

 

سینا حیدری
Author: سینا حیدریWebsite: http://www.lorna.ir
سينا حيدری هستم، دانش آموخته MBA، طراح و توسعه دهنده وب، مدير عامل شرکت آسوتک و استارتاپ گردشگری تورآسو، جامعه ساز استارتاپی و برگزار کننده رويدادهای استارتاپی همفکر لرستان و يلدای کارآفرينان استارتاپی لرستان، مروج و تسهيلگر استارتاپی