از پی لاین تا pay.ir

درگاه پرداخت Pay.ir محصول جدیدی است که با همکاری شرکت پرداخت الکترونیک سامان با مجوز رسمی PSP از بانک مرکزی و تحت نظارت شرکت شاپرک فعالیت می‌کند

درست پارسال بود که برخی درگاه های واسط به دلایلی فیلتر شدند و از ادامه فعالیت باز ماندند.برخی از آنها فعالیت خود را ادامه ندادند و برخی دیگر هم مجدداً فعالیت خود را از سر گرفتند.

سال گذشته خصوصاً ماه انتهایی سال یعنی اسفند ماه برای فین تکی‌ها و حتی کسب و کارهای گره خورده به آنها بسیار سخت و پرچالش بود.

یکی از آن درگاه‌های واسط پی‌لاین بود که حال قوی‌تر و در غالب Pay.ir و با همکاری پرداخت الکترونیک سامان به عرصه بازگشته و در نمایشگاه الکامپ از محصول خود رونمایی کرد.

با سجاد چاری پور، بنیان گذار و مدیرعامل pay.ir در مورد فعالیت‌هایشان و همکاری با سپ گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.


در این یک سال دقیقاً چه اتفاقاتی افتاد که منجر به شکل گیری pay.ir شد؟ توضیح مختصری از این اتفاقات و همکاریتون با مجموعه پرداخت الکترونیک سامان بدهید.
چاری پور: همان‌طور که مستحضرید طی سال‌های اخیر موضوع فین تک‌ها در دنیا مورد بسیار توجه قرار گرفته و دولت‌ها بهای بسیار زیادی به این شرکت‌ها و مؤسسان و کارکنان آنها می‌دهند ولی متأسفانه در کشور ما تا به امروز درک مناسبی از مفید بودن شرکت‌های فین تک برای اکوسیستم بانکی و بهبود کیفیت خدمات دهی به مردم به وجود نیامده، حتی درک مناسبی از مزایا و مؤثر بودن این شرکت‌ها در بین بعضی مدیران دولتی که در رأس امور مرتبط با فضای مجازی و فین تک‌ها هستند نیز وجود ندارد.

اتفاقی که در اواخر اسفندماه سال ۱۳۹۴ افتاد نمونه همین نا هماهنگی و عدم درک مناسب بین دستگاه‌های اجرایی و تصمیم گیرنده در کشور بود.

در شرایط پر ریسک فعلی، ما راه حل را در همکاری با شرکت پرداخت الکترونیک سامان دیدیم و تصمیم گرفتیم به صورت اصولی و برمبنای قوانین فعالیت psp ها حرکت کنیم، بنابراین در راستای فعالیت‌های قبلی پی لاین، برند جدیدی بنام Pay.ir ساختیم که در الکامپ ۲۰۱۶ هم معرفی شد و درحال حاضر مشغول توسعه این سیستم هستیم که به زودی انواع محصولات پرداختی رو معرفی خواهیم کرد.

نوع همکاری شما با مجموعه سپ به چه شکل است؟

چاری پور: در حال حاضر سپ (پرداخت الکترونیک سامان) شریک تجاری ماست و مدل همکاری ما هم مدل شراکتی است که سهام این برند به صورت توافقی تقسیم شده است.

با طراحی pay.ir به دنبال چه اهدافی بودید و چه سرویس‌هایی بر روی آن ارائه می‌دهید؟

چاری پور: مجموعه محصولاتی که طراحی کردیم اهداف زیادی را دنبال می‌کند. بعضی از این محصولات برای مصرف روزانه مردم روانه بازار می‌شوند، مانند درگاه پرداخت و محصولات دیگری نیز ساختیم که انحصاراً توسط چند شرکت بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند که آنها را به بازار عمومی عرضه نمی‌کنیم.

در آینده نزدیک چند محصول را برای بازار پرداخت خرد به صورت عمومی معرفی می‌کنیم که اخبار آن از طریق روابط عمومی شرکت اعلام خواهد شد.


در حال حاضر تمرکز شما در pay.ir بر روی چه کسب و کارهایی است؟

چاری پور: محصولات اولیه‌ای که معرفی کردیم بر بستر وب و در حوزه B2B و B2C بوده. درحوزه‌های دیگر نیز از مشورت اساتید مطرح بانکی و دانشگاهی برخوردار بودیم و کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی زیادی انجام دادیم تا محصول نهایی ضمن حفظ امنیت در انجام تراکنش‌های بانکی، بتواند مشکلی از مشکلات مردم رو حل کند نه اینکه صرفاً محصولی ارائه کنیم که مورد استفاده‌ای نداشته باشد.

همانطور که می دانید یکی از چالش‌های اساسی که در حوزه متمرکزکننده‌های پرداخت مطرح است بحث تقلب و تراکنش‌هایی است که از وب سایت‌های غیرمجاز به سمت درگاه‌ها می‌آید که شما هم در سال ۹۴ تجربه این مشکل را داشته‌اید، با این موضوع چگونه کنار آمده‌اید؟

چاری پور: مجموعه تراکنش‌هایی که در سیستم انجام می‌شود به وسیله سیستم Fraud Detection کاملاً بومی کنترل می‌شود. این سیستم بر اساس مشکلات فعلی مردم و شرکت‌های PSP طراحی و ساخته شده که با توجه به نتایج به دست آمده در دوماه اخیر که سیستم را راه اندازی کرده‌ایم توانستیم تقلب را تقریباً به صفر برسانیم و با گذشت زمان به‌صورت مداوم این سیستم و الگوریتم‌های موجود در آن را بهینه کنیم.

در حال حاضر و پس انتشار سندی در تاریخ ۱۳ دی ماه که برای نظارت بر فعالیت متمرکزکننده های پرداخت از سوی سازمان توسعه تجارت الکترونیک منتشر شد به نظر شما ادامه فعالیت شما به چه صورت خواهد بود؟

چاری پور: بنده چارچوب و اصل کلی سند تنظیم شده رو مثبت می‌بینم و اعتقاد دارم باید سخت گیری‌های بیشتری هم در این خصوص انجام شود. اطلاعات هویتی و پول مردم در این نوع کسب و کار و حوزه به‌صورت امانت نزد این شرکت‌هاست و باید تعهداتی وجود داشته باشد که کسی نتواند کوچکترین سواستفاده‌ای از این ابزارها انجام بدهد حتی بر اساس نوع کسب و کار شرکت‌های فین تک می‌توان وثیقه‌های مختلف مالی دریافت شود که این امر در نهایت باعث اعتماد مردم به فضای کسب و کار اینترنتی می‌شود و به سود کشور است.

اما درعین حال بعضی از بندها و تبصره‌هایی که در این سند دیده می‌شود به طرز وحشتناکی مانع پیشرفت این فضا شده و تیرخلاصی برای این نوع کسب و کارهاست. این سند جای کار و بحث بیشتری دارد و فعلاً برای ابلاغ و اجرا مناسب نیست.

 
فین تک‌ها با توجه به ماهیت و تعریفی که از آن‌ها وجود دارد باید به صورت مستقل فعالیت کنند تا بتوانند همچنان به رسالت اصلی خودشان یعنی ایجاد و خلق ارزش افزوده ادامه بدهند. در حال حاضر شما جز فین تک‌هایی هستید که با یک psp همکاری می‌کنید نظر شما در این مورد چیست؟

چاری پور: برای اولین بار در ایران ما این ریسک رو انجام دادیم که به عنوان یک فین تک و در جهت خلق ارزش افزوده، اولین قدم رو برای همکاری مشترک بین فین تک و PSP برداریم.

این کار ریسک‌های بسیار زیادی رو دارد و باید به نحوی حرکت کرد که چابکی فین تک، قربانیه کندی حرکت و درگیر شدن در چارچوب اداری PSP نشود. هرکار نسنجیده‌ای حتی به اندازه خیلی کم باعث نابودی شرکت فین تک می‌شود. برنامه ریزی دقیق به همراه صبر و حوصله زیاد، کار مداوم و قانون گذاری صحیح دستگاه قانون گذار باعث می‌شود که به نتیجه نهایی دست پیدا کنیم.

البته نباید هیچ گاه فراموش کرد که هدف فعالیت در این حوزه ایجاد خدماتی هست که ضمن حفظ امنیت پرداخت و انجام تراکنش، کیفیت زندگی روزانه مردم رو بالا ببره.

و حرف آخر

چاری پور: امیدوارم با استفاده از بستر موجود بتوانیم بدون حاشیه، خودستایی و بزرگ نمایی های مفید باشیم و ابزارهای مفید تولید کنیم.

سینا حیدری
Author: سینا حیدریWebsite: http://www.lorna.ir
سينا حيدری هستم، دانش آموخته MBA، طراح و توسعه دهنده وب، مدير عامل شرکت آسوتک و استارتاپ گردشگری تورآسو، جامعه ساز استارتاپی و برگزار کننده رويدادهای استارتاپی همفکر لرستان و يلدای کارآفرينان استارتاپی لرستان، مروج و تسهيلگر استارتاپی