چرا «دبیرجو» و چه شد که نامش را «دبیرجو» گذاشتید و از کی متولد شد؟

• من هم به عنوان یک دانش آموز و بعدها به عنوان دبیر، تجربه رویایی با مشکلاتی را داشتم. به طور مثال به عنوان یک دبیر، با اینکه توان علمی و توانایی تدریس خیلی خوبی داشتم اما نمی توانستم از این راه درآمدی داشته باشم، چرا که بازار هدف من که از دانش آموزان تشکیل می شد، توسط عده زیادی از افراد و موسسات سودجو اشباع شده بود، به همین دلیل به این نتیجه رسیدم که با تاسیس یک وبسایت، هم از یک طرف به دبیران توانمند کمکی کرده باشم و هم منبع سودجویی این گونه موسسات را تا حدودی کم کنم. چون هدف اولیه دبیرجو این بود که دانش آموزان بتوانند دبیر مناسب خودشان را پیدا کنند، اسم وبسایت را گذاشتیم «دبیرجو» و در آذر 1395 رسما کار رو استارت زدیم.

خدماتی که دبیرجو ارائه می دهد را به صورت خلاصه توضیح دهید.

• تا به اینجا که 3 ماه از تاسیس وبسایت می گذرد، خدمات دبیرجو در «ایجاد یک فضای ارتباطی شفاف میان دانش آموزان و دبیران» خلاصه می شود؛ به این ترتیب که دبیران می توانند در وبسایت ما عضو شوند و پروفایل خودشان را تکمیل کنند و دانش آموزان علاوه بر اینکه می توانند با دبیرها کلاس بردارند، می توانند از جزوات و نمونه سوالات آپلود شده توسط دبیران استفاده مفیدی بکنند و همچنین می توانند سوالات درسی خودشان را از دبیران بپرسند و پاسخشان را در اسرع وقت دریافت کنند. در دبیرجو تمرکز بر کیفیت مطالب است و کمیت در رتبه بعد قرار دارد. البته امکانات دبیرجو به اینها خلاصه نمی شود و بزودی شاهد امکانات متفاوت تری خواهید بود.

ایده‌ اصلی «دبیرجو» از کجا آمد؟ آیا در این راه الگوی خارجی داشتید؟ الگوی شما کجا بوده است؟

• همانطور که پیش تر گفتم ایده اصلی دبیرجو با توجه به مشکلاتی که بر سر راه خودم بود، شکل گرفت. من الگویی نداشتم اما وقتی در اینترنت جستجو کردم، سایت هایی کم و بیش مشابه با ایده من وجود داشت اما هدف اصلی من چیز دیگریست که با گذشت زمان راه من را از سایت های مشابه جدا خواهد کرد.

سرمایه اولیه دبیرجو از کجا آمد و با چه سرمایه ای این کسب و کار را راه انداختید؟

• اکثر مدیران استارتاپ ها می گویند هیچ نیازی به سرمایه اولیه نیست! اما من می گویم هست. هر ریالی که برای پیش برد وبسایت خرج بشود به نوعی سرمایه است. پس طبیعی است که باید سرمایه را داشت ولی مقدار آن لازم نیست که زیاد باشد. هزینه های اولیه دبیرجو که شامل هزینه خریداری دامین و هاست و قالب سایت بود را از درآمد شخصی خودم که از تدریس بدست آورده بودم دادم.

با توجه به اینکه در ایران و شهر کرج این استارتاپ رو تاسیس کردید ، چه برنامه هایی برای جذب مخاطب داخلی دارید؟

• فعالیتی که ما میخواهیم انجام بدهیم، یک فعالیت دوطرفه است! دبیر / دانش آموز ! اگر هر کدام از این دسته افراد حضور نداشته باشند، این ارتباط اتفاق نمی افتد.  پس بنابراین ما باید هر دو دسته مخاطب هایمان را به طور موازی جذب کنیم. برای اینکار سعی می کنیم که محصولات با کیفیت کنکوری در اختیار دانش آموزانن عزیز قرار بدهیم و همچنین راه های دیگری مثل دعوت از دبیران و تبلیغات اینترنتی و غیر اینترنتی نیز در نظر داریم.

محدوده بازار هدف استارتاپ شما کجا است؟

• ما سعی می کنیم به افراد به چشم بازار هدف نگاه نکنیم زیرا در واقع هدف اصلی دبیرجو مبارزه با این نوع نگاه است! می توانیم بگوییم دبیرجو تا چه محدوده ای می تواند سرویس بدهد. درواقع دبیرجو می تواند به تمامی دبیران و دانش آموزان سراسر ایران امکاناتش را ارائه کند و هیچ محدوده جغرافیایی خاصی ندارد.

فرض کنید من یک کاربر هستم و می خواهم از خدمات دبیرجو استفاده کنم، چطور باید این کار را انجام دهم؟

• اگر شما دبیر باشید، می توانید با عضویت در وبسایت و تکمیل پروفایل خود (مطابق موارد خواسته شده)، شانس خود را برای اینکه دانش آموزان بیشتری با شما کلاس بردارند، افزایش دهید (البته اگر توانایی لازم را داشته باشید !!). همچنین می توانید محصولات کنکوری خود را در معرض فروش بگذارید (البته باز هم می گویم،، اگر واقعا این محصول برای دانش آموزان مفید باشد!)

اگر هم شما یک دانش آموز باشید، می توانید برای رفع مشکلات درسی خود بهترین دبیر را با توجه به فیدبک ها و کامنتهای سایر دانش آموزان انتخاب کرده و با او کلاس بردارید. همچنین می توانید از محصولات آموزشی که توسط دبیران مختلف برای شما آماده شده است بهره جویید. و در نهایت می توانید هرگونه سوال و مشکل درسی خود را در بخش پرسش و پاسخ بپرسید تا دبیران دبیرجو در اسرع وقت به شما پاسخ بدهند.

کمی از مشکلات و سختی راه خود بگویید؛ با چه مشکلاتی تا به حال روبه رو بوده است؟

• تا به حال با مشکل خاصی روبه رو نشده ایم، اما مشکلی که تقریبا می شود گفت همواره همراه ما بوده است، نبود سرمایه است.  به علت اینکه فعلا تمایلی به استفاده از سرمایه گذاران نداریم، باید هرچه در توان داریم بگذاریم و خیلی از اوقات باید زمان بیشتری برای رسیدن به یک هدف صرف کنیم، زیرا همانطور که همگیی می دانیم و من همیشه گفته ام : سرمایه لازم نیست اما شتابدهنده است!

تیم دبیرجو شامل چند نفر می باشد و چه سمت ها و تخصص هایی دارند؟

• در حال حاضر تیم دبیرجو متشکل از 4 نفر است.
یک نفر مسئول طراحی وبسایت و بحث SEO می باشد درواقع ایشان به نوعی مشاور کسب و کار هم هستند.
یک نفر نویسنده بلاگ و مسئول جمع آوری مطالب برای وبسایت است.
یک نفر مسئول قسمت تبلیغات و شبکه های اجتماعی است.
و خود بنده هم که تقریبا در تمامی قسمت ها دخالت دارم و هر کاری رو تقریبا انجام میدم.

 

چه برنامه ها و یا تدبیرهایی برای آینده دبیرجو در نظر دارید؟

• در حال حاضر قصد افزایش امکانات سایت را نداریم و بیشتر سعی داریم کیفیت همین امکاناتی را که داریم بالا ببریم. اما به امید خدا از سال 96 قصد داریم ویدیوها و پادکست های آموزشی بیشتری در سایت قرار بدهیم. البته امکانات ما به اینها ختم نمی شود و خیلی امکانات و ویژگی های زیادی در نظر داریم که به مرور زمان آنهاا را به سایت اضافه می کنیم. البته لازمه این پیشرفت، رضایت کاربران و اعتماد آن ها به دبیرجوست.

 

و سوال آخر؛ برای جوانانی که مثل شما در اندیشه راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار نو و با ایده‌ای جدید هستند، چه توصیه و یا چه حرف‌هایی دارید؟

• ابتدا توصیه می کنم این را بدانند که استارتاپ این نیست که یک شبه ره صد ساله را طی کنند و به درآمد زیادی برسند و اگر فقط به امید کسب درآمد قدم در این راه گذاشته اند، توصیه میکنم که هرچه سریع تر کنار بکشند! چون طبیعتا این مسیر سختی های زیادی دارد و تلاش زیادی را طلب می کند و اگر شخص به کار خودد علاقه قلبی نداشته باشد خیلی زود خسته می شود و شکست می خورد.
دوم اینکه قبل از شروع کار از خودشان بپرسند که آیا واقعا مرد عمل هستند؟ آیا واقعا می توانند سختی های این راه را تحمل کنند و با انرژی بیشتر از پیش ادامهه بدهند؟ اگر می توانند بسم الله !
و سوم «بی گدار به آب نزنید ولی زود به آب بزنید!» این یعنی که در حدکافی مطالعه کنید و راجب نوع کسب و کارهای اینترنتی و روش پیشبرد این گونه کارها یکک مطالعه اولیه داشته باشید و حدود مسیر پیش روی خود را بشناسید، سپس در اسرع وقت کار خود را استارت بزنید! صبر نکنید تا همه چیز بروفق مراد بشود تا آن وقت شروع کنید. این را بدانید که هیچوقت همه شرایط برای شما مهیا نمی شود، شما خودتان باید شرایط را مهیا کنید !
و در آخر برای همه جوانان پرانرژی این مرز و بوم آرزوی موفقیت دارم.

 

سینا حیدری
Author: سینا حیدریWebsite: http://www.lorna.ir
سینا حیدری هستم، طراح و توسعه دهنده وب، همچنین طراح رابط کاربری و تجربه کاربری وب. در زمینه کارآفرینی، استارت آپ، کسب و کار و زبان انگلیسی مطالعه دارم و با چند تیم استارت آپی همکاری دارم. همچنین برگزار کننده رویداد همفکر در خرم آباد می باشم.
این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید