نمایشگاه الکامپ بزرگترین رویداد تجاری در عرصه تولید و عرضه محصولات و خدمات صنایع الکترونیک و کامپیوتر کشور است که همه ساله با حضور گسترده و چشمگیر دست اندرکاران این حوزه و مخاطبان آنها در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می گردد. در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای این صنعت اعم از سخت افزار و نرم افزار به علاقمندان عرضه می گردد و فرصتی بی بدیل برای تبادل نظر و مذاکره در اختیار شرکت کنندگان قرار می گیرد.
امسال بیست و چهارمین دوره نمایشگاه بین المللی الکامپ در فضایی حدود ۲۵ هزار مترمربع و 18 سالن در تاریخ 6 تا 9 مرداد با کمک نظام صنفی رایانهای کشور برگزار شد، در بخش الکام استارز نمایشگاه امسال ، 424 استارتاپ و 232 غرفه در 5 سالن نمایشگاه حضور داشتند .
با توجه به رشد سریع اکوسیستم استارتاپی در ایران و حضور فعال استارتاپ های بزرگ در الکامپ و همچنین نوپا بودن این اکوسیستم در استان لرستان، 5 تیم استارتاپی خرم آباد (افلاک دیتا، لاک، رنترا، ویدا، مبتکران جوان) از شرکت های مستقر در مرکز رشد جهاد دانشگاهی لرستان در این نمایشگاه بین المللی بازدید کردند تا از جدیدترین تغییرات و تحولات روز فضای اکوسیستم کارآفرینی ایران آگاه شوند.
نظرات تیم های بازدید کننده استارتاپی خرم آباد از الکامپ 2018
سینا حیدری از افلاک دیتا :
در الکامپ 2018 این افتخار نصیبمون شد به همراه فعالان اکوسیستم کارآفرینان استارتاپی خرم آباد به شرکت استارتاپ "فرش آنلاین" بریم و باهاشون صبحانه بخوریم و صحبت کنیم و انتقال تجربه داشته باشیم.
فرش آنلاین استارتاپی هست که کارشو از سال 89 شروع کرده و اولین و بزرگترین فروشگاه اینترنتی فرش های دستباف و ماشینی در ایران هست که توسط دو زوج کارآفرین مطرح کشوری خانم آرزو خسروی و محمد نصیری راه اندازی شده و فرهنگ خرید فرش که بازار سنتی محسوب میشد، به صورت آنلاین رو در ایران خرید و فروش بکنن. در ادامه روز به نمایشگاه الکامپ رفتیم و از استارتاپ های مختلف بازدید کردیم و تونستیم با منتورهای مطرح کشوری و فعالان اکوسیستم استارتاپی کشور ارتباط بگیریم و شبکه سازی کنیم.
همچنین به همراه دوستان از غرفه هفته نامه استارتاپی شنبه بازدید کردیم و با هم به گفتگو پرداختیم که در مورد اکوسیستم لرستان راهنمایی های موثری رو در جهت توسعه اکوسیستم شهر گرفتیم.
رسول کرمی از استارتاپ رنترا :
نمایشگاه الکامپ امسال به دلیل اینکه با بچه های فعال اکوسیستم شهرستان شرکت کردیم و به صورت گروهی از سالن ها و و غرفه های مختلف بازدید می کردیم خیلی تجربه ی متفاوت و جالبی رو برامون رقم زد و شاید یکی از مهمترین دستاوردهاش برای ما، دیدن شور و انگیزه و تلاش استان های دیگه برای رشد و پیشرفت در فضای استارتاپی ایران بود و تلاشی که برای دیده شدن می کردند بسیار پررنگ و مشهود بود.
در کنار بازدید از الکامپ، دعوت یک استارتاپ موفق از بچه های اکوسیستم شهرستان خرم اباد و حضور در دفتر این استارتاپ (فرش آنلاین) هم خیلی جالب بود و این سفر یک روزه رو برامون لذت بخش تر کرد.
امیر جافری از تیم لاک :
صبح روزی که برای بازدید از نمایشگاه الکامپ به تهران رسیدیم با سایر دوستان به دفتر استارتاپ فرش آنلاین رفتیم. آقای نصیری و خانم خسروی زوج کارآفرین ما را به صرف صبحانه در دفتر کارشان، اولین استارتاپ فروش آنلاین فرش دعوت کرده بودند. پس از گپی دوستانه و کسب تجربه از خدمت این عزیزان به همراه سایر دوستان راهی محل نمایشگاه شدیم. محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران وسعت بالایی دارد و کسب و کارهای فراوانی در نمایشگاه شرکت کرده بودند به طوری که اگر قصد داشتید برای بازدید از هر غرفه ۵ دقیقه وقت بگذارید شاید بیش از ۴ روز زمان نیاز داشتید. به همین دلیل واقعا نیاز بود که غرفه های هدف از قبل انتخاب می شدند. جمعیت بازدیدکنندگان خیلی زیاد بود که البته به خاطر اعتبار نمایشگاه الکامپ است. ما عمدتا وقتمان را در سالن هایی گذراندیم که کسب و کارهای مبتنی بر وب در آن مستقر بودند. تجربیاتی که به دست آوردیم تجربیات با ارزشی بودند و بخش اعظمی از اهداف حضور ما در نمایشگاه محقق شد اما اگر از قبل در لیست کسب و کارها منتشر شده موضوعاتشان نیز درج شده بود استفاده بیشتری می توانستیم بکنیم. علاوه بر نبود توضیحات “حوزه کاری" کسب و کارها، و توزیع نا مناسب غرفه ها براساس نوع صنعت کسب و کارها، کمی بازدید را سخت کرده بود. به طوری که برخی استارتاپ های مطرح در جاهای پرت و نامناسب و در میان کسب و کارهای نامرتبط مستقر شده بودند. در انتها چند ایراد که برخی از چهره های شاخص حاضر در نمایشگاه راجع به استارتاپ ها بیان کردند عبارتند از:
1) بسیاری از کسب و کارهای حاضر شبیه به یکدیگر بودند و در بازارهای هدفی که بزرگ هم نبودند، رقابت های سختی به وجود آمده بود مثل خشکشویی آنلاین یا کارواش آنلاین و ...
2) برخی کسب و کارها هنوز در حد ایده بودند و حضور در نمایشگاه برای بسیاری از آنها عملا نمی توانست خیلی موثر باشد و حتی برخی از آنها هزینه های بی فایده ای در این مورد کرده بودند.
3) جای خالی چندین کسب و کار مطرح در نمایشگاه احساس می شد.
علی اسدالهی از تیم ویدا:
الکامپ تجربه خوبی بود نه تنها بخاطر شور و هیجانی که جوون های استارتاپی مملکت داشتن بلکه بخاطر نشون دادن پتانسیل هایی که مخفی موندن. مواردی که شاید کمتر کسی بهشون توجه کنه اما درآمدزا هستن. نشون داد که میشه با چیزای خیلی ساده یه شغل درست و حسابی داشت. و از طرفی اهمیت مکانی که استارتاپ داخلش لانچ میشه رو بولد کرد. گرچه تقلید در بعضی استارتاپها زیاد بود و ایراداتی در این زمینه وجود داشت اما به نظر من هرکدوم از این استارتاپها اگه از مشاورههای درست بهره بگیرن میتونن راه خودشونو پیدا کنن.
عکس یادگاری فعالان اکوسیستم استارتاپی خرم آباد با بنیانگذاران استارتاپ فرش آنلاین